Proč dělat vědě reklamu?
Věda. Její význam je nezpochybnitelný, mění naše životy. Tak proč je tak důležité, abychom z ní neustále dělali show pro veřejnost a ukazovali, co to vlastně děláme?
Protože veřejnost ji platí. My, kteří děláme vědu na vysokých školách, jsme tedy placeni hlavně z peněz daňových poplatníků. Měli bychom se jim tedy zodpovídat a ukázat jim, k čemu takové peníze slouží – a navíc, k čemu by nám byla kvalitní věda, pokud by o ní nikdo nevěděl?
Musí nás být vidět! Abychom všem ukázali, co umíme! Jak ale na to? Máme spoustu možností. Například - určitě jste si všimli všudypřítomných modrých plakátů a billboardů s mottem „Dáváme vědě prostor“. Velice jednoduše schematicky ukazují, co je to věda a dávají všem vědět, že se jí věnujeme. Je to úžasné - na každém rohu po celé České republice je potkávám, a vzbuzuje to ve mně velkou hrdost, když můžu ukázat prstem a říct „Vidíš? Tohle je NAŠE univerzita!“. No, dobře – můžete namítat, že plakáty a reklama – to stojí jen peníze, to umí každý (samozřejmě, někdo lépe a někdo hůře). Věřím, že naše reklama je povedená – ale pravda, pořád je to JEN reklama.
Takže musíme konat, ne jen tisknout plakáty. My ale samozřejmě konáme! Například „Veletrh vědy a výzkumu“! Byla to fantastická akce. Dalece to předčilo má očekávání. Spolu s kolegou Honzou Tomáštíkem jsem se po oba dny účastnil veletrhu u stánku UP CROWD (to je docela nový studentský spolek vzniklý na PřF, který se specializuje na propagaci a popularizaci vědy – a přitom se rozhodně nechce omezovat pouze na PřF). Zájemcům všech věkových kategorií jsme po 14 hodin ukazovali a vysvětlovali, jak funguje supravodivá levitace, čištění vody pomocí nanočástic, anebo superpřesné zrcadlo pro pozorování vesmírného záření – všechno si samozřejmě mohli návštěvníci veletrhu vyzkoušet na vlastní kůži (a v případě kapalného dusíku tím myslím doslova na vlastní kůži). Skutečně mne zaskočilo, jak obrovský zájem veřejnost o veletrh měla, a to nejen o zábavnou podívanou, ale i o vysvětlení toho, co vidí.
Další popularizační aktivitou, kterou jsme pak s kolegou z UP CROWD vyzkoušeli, je mezinárodní soutěž pro popularizátory vědy FameLab. Tato soutěž vznikla v Anglii, v rámci velkého vědeckého festivalu, který se pravidelně koná v malebném britském městečku Cheltenham. Soutěž má velice jednoduchá pravidla – soutěžící musí bez pomocí dataprojektoru, počítače, nebo jakékoliv techniky sám vysvětlit zábavnou formou vědeckou problematiku, kterou se zabývá – a představte si, že na to má pouhé TŘI MINUTY! Je to taková vědecká one-man show. Naše první myšlenka byla totožná – tohle přece není možné stihnout! Byla to ohromná výzva. Nakonec jsme oba postoupili do Národního finále. Nedělní večer, zcela zaplněné divadlo Semafor v Praze a 11 finalistů. Atmosféra a zážitek – naprosto nepopsatelné, to prostě musíte zažít. I když jsme nakonec nevyhráli a cesta do britského finále se nám tak neotevřela, byli jsme jediní zástupci Moravy ve finále – a oba z olomoucké univerzity. Pro finalisty také bylo připraveno úžasné a velice přínosné víkendové školení o umění prezentovat, vedené zahraničními lektory, profesionály ve svém oboru.
Abych to shrnul. Dělat reklamu vědě je pro nás rozhodně klíčové. Je spousta způsobů, jak to dělat – placená reklama, nebo třeba obrovské akce jako je Veletrh vědy a výzkumu. Co je ale důležité? Popularizaci vědy může dělat úplně každý z nás – a vlastně na to nepotřebujete ani peníze. Stačí být aktivní, zapálení a nadšení pro věc. Pak se totiž najde hodně prostoru, kde se můžete zapojit – ať už jsou to univerzitní popularizační akce, anebo třeba soutěž FameLab. A má to význam!
Jakub Navařík
vědecký pracovník RCPTM
- 0 Komentář(e)
Pro komentování musíte být přihlášeni.Přihlaste/zaregistrujte se