Univerzita aneb Jak je důležité míti peníze
Se zájmem jsem si nedávno prostudoval čerstvá statistická data (The Wall Street Journal, 23. 7. 2013) ukazující strukturu individuálních výdajů na univerzitní studium v USA. Podle nich financují američtí studenti svá vysokoškolská studia primárně prostřednictvím poskytnutých grantů a stipendií, které tvoří přibližně jednu třetinu všech individuálních výdajů na univerzitní vzdělání. Pouze z jedné čtvrtiny jsou přitom náklady na studium pokryty z rodinných úspor, přičemž zbytek financování připadá na různé druhy bankovních půjček.
Srovnal jsem americká data s údaji pro jednotlivé evropské státy a pochopitelně jsem se zaměřil na Českou republiku (http://www.eurostudent.eu/download_files/documents/EIV_Synopsis_of_Indicators.pdf). Tato komparace nabízí dle mého soudu zajímavou výpovědní hodnotu. Nadále platí, že v ČR jsou naprosto převažujícími a v řadě případů takřka monopolními zdroji financování VŠ studia rodinné finanční prostředky (39 %) kombinované s vlastním přivýdělkem (57 %), a to většinou formou brigády. Naopak financování zahrnuté do veřejných zdrojů (stipendia, půjčky, nadace atd.) pokrývají v ČR pouhé 1 procento (!) studentských výdajů na univerzitní vzdělání, přičemž Česká republika v tomto ohledu zaujímá jasně poslední místo z 23 sledovaných evropských zemí.
Jaké závěry plynou z této skutečnosti? Výdaje na univerzitní studium v České republice mají obecně tendenci stoupat, avšak sociální rozdíly mezi rodinami – i v důsledku momentální hospodářské situace – se poměrně rychle prohlubují. Výsledkem je buď zhoršující se přístup dětí ze sociálně slabších rodin k vysokoškolskému vzdělání, nebo nutnost vysoké časové investice do vydělávání peněz na VŠ studium (např. prostřednictvím brigád), ovšem na úkor studia samotného. Pro univerzitu je obojí špatně. V prvním případě se zužuje základna talentů, a to nikoliv pouze geograficky (viz převažující orientace UP na studenty z regionu), ale i sociálně. Jedná se tedy o trend, který jde zcela proti nejvlastnějším zájmům UP. V případě druhém studenti často pracují, aby vydělali na studium, na které ovšem nemají čas, protože pracují. Aby nebylo mýlky. Práci při studiu považuji za prospěšnou ve všech ohledech, překročí-li ovšem časová investice do vydělávání peněz únosnou míru, má to obvykle negativní vliv na kvalitu studia.
Nacházíme se tedy v situaci, kdy sociální rozdíly v ČR se prohlubují, ale náklady stoupají všem. Co v této situaci může dělat UP? Řešením je vypracování flexibilního a vzájemně se doplňujícího systému motivačních pobídek a stipendií kombinovaných s finančními úlevami pro talentované studenty ze sociálně slabých rodin. Domnívám se dokonce, že by UP – po vzoru mnoha jiných univerzit – měla založit charitativní nadaci, kam by na tyto účely mohli dle svého uvážení přispívat akademici i studenti. Tento počin má ještě vedlejší bohulibý civilizační efekt. Pěstuje totiž v jinak individualistické a liberální společnosti zároveň pocit sounáležitosti a zodpovědnosti. A dělá tak z univerzity joint venture nás všech.
Jaroslav Miller
vedoucí katedry historie
- 1 Komentář(e)
Pro komentování musíte být přihlášeni.Přihlaste/zaregistrujte se
Osobní zkušenost
Dobrý den,
ráda bych tu vyjádřila svůj souhlas s panem profesorem. Dovolím si zmínit vlastní zkušenosti z bakalářského studia ve Velké Británii, kde do takového fondu přispívali především absolventi univerzity i firmy, které tak podporují svoje budoucí zaměstnance. Přirozeně tu pak vznikla síť absolventů, které podporuje univerzitní platforma (internetová: intranet absolventů pro vzájemnou komunikaci; organizační: návraty a setkání, kde se dělí o své zkušenosti se stávajícími studenty a předávají feedback z praktického uplatnění svým lektorů). A tak studenti, kteří jsou podporováni nejen fondem, ale i svým tutorem (tzn. lektor, který je jakýmsi průvodcem, 'záchytným bodem' pro cca 5-8 studentů) cítí závazek vůči své alma mater - dobře ji prezentovat, být na ni pyšný a nakonec i přispívat do fondu, aby se mohla dále rozvíjet. A naopak, instituce se snaží o co nejlepší renomé, aby hodnota titulu v očích veřejnosti neklesala, ba dokonce stoupala. Zmíněné firmy, které do fondu přispívají, čerpání mohou podmínit účastí na stáži, dobrými výsledky... cokoliv, co si myslí, že bude pro praxi podle nich užitečné. Vstupem na univerzitní půdu se tu tedy člověk vydává na cestu důstojného života, kdy může být na sebe i svou Univerzitu pyšný.