Štampach: Odmítám dělit lidi na věřící a nevěřící
Výsledky sčítání lidu jsou, co se týče náboženského vyznání obyvatel České republiky, nespolehlivé, tvrdí Ivan Odilo Štampach, host úterního předvánočního Science Café.
„Religionistům se například moc nelíbila možnost odpovědi 'Bez vyznání', kam se dalo shrnout velké množství identit. Vedle sebe tam mohli být deklarovaní ateisté nebo náboženští individualisté, kteří svoji víru nevztahují k žádné organizaci, jsou sami pro sebe,“ naznačil jeden z problémů skrytých v tabulkách Štampach.
Další pak docent z pardubické univerzity vidí v tom, že téměř polovina obyvatel odmítla svoji náboženskou příslušnost uvést nebo že v minulosti nebyla otázka víry ve formulářích stejně položena.
Kryptoteologie
Na výsledcích sčítání lidu chtěl ale především poukázat na fakt, že pro výzkum v oblasti religionistiky je třeba užívat také kvalitativních metod, a ne se jen s odstupem pídit po objektivních datech.
„Jakmile někdo v religionistice opustí exaktní přístup, tak jeho obhájci prohlásí takový přístup za kryptoteologický. Jenže není přece možné objektivně zjistit, co se odehrává v mysli člověka,“ zdůraznil Štampach.
Ivan Odilo Štampach (66). Religionista a teolog, jeden ze zakladatelů Křesťansko-sociální platformy ČSSD a vysokoškolský pedagog. Od roku 2000 působí na Univerzitě Pardubice jako docent na katedře religionistiky.
Studoval učitelství v Trnavě. Roku 1970 byl ze studia vyloučen „za přípravu na opuštění republiky a přípravu na podvracení republiky“ a vězněn v Bratislavě a Ilavě do roku 1974. V roce 1983 byl tajně vysvěcen na římskokatolického kněze a vstoupil do dominikánského řádu, kde přijal jméno Odilo. Roku 1999 se stal duchovním starokatolické církve, čímž z hlediska římskokatolické církve upadl do exkomunikace. V současné době se nadále hlásí ke křesťanství, nepůsobí však v žádné církvi.
Jako badatel se věnoval mimo jiné novým náboženským hnutím, ekumenismu a mezináboženskému dialogu, spiritualitě a metodologii religionistiky.
Zdroj: Wikipedie
Religionistika podle něj z humanitních věd nejdéle vzdoruje obratu k využívání kvalitativních, účastných přístupů. Znovuobjevení člověka v tomto oboru by přitom mohlo být podnětem ke kritickému přehodnocení otázky plurality náboženství a vztahů mezi nimi. Proto také odmítá na základě výsledků sčítání lidu dělit lidi na věřící a nevěřící. „Z nich se dozvíme o náboženské příslušnosti, ale ne o víře lidí. Každý v něco věří,“ komentoval.
Na pravidelném sčítání lidu ovšem vidí pro svůj obor i výhody. „Pokrývá celou dospělou populaci a zajímavá také je možnost zkoumání vztahu náboženské příslušnosti k dalším tématům. Navíc můžeme porovnávat výsledky více sčítání a sledovat tak tendence vývoje,“ vyjmenoval Štampach.
Protest rytířů Jedi
Slovo během poslední letošní vědecké kavárny v Café 87 samozřejmě dostalo i publikum. Religionista tak v diskusi mimo jiné čelil otázkám týkajícím se rytířů Jedi. (Čti: džedájové - původně fiktivní náboženský řád z filmů Star Wars - pozn. redakce.)
„S patnácti tisíci lidmi jde o jedno z největších náboženství u nás. Moje hypotéza, i když těžko vědecky ověřitelná, ale je, že jde o hromadný protestní projev,“ reagoval Štampach na filmový řád.
Máme prý počkat na příští sčítání, možná se podaří získat nějaká další data k rytířům, anebo se objeví něco nového.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.