Kulturní bohatství křesťanského Východu představil polský profesor

Profesor Marek Starowieyski se svým dílem.
Foto: Pavel Konečný
pátek 12. dubna 2013, 07:18 - Text: Pavel Konečný

Poprvé přijel ve středu do Olomouce přednášet emeritní profesor Varšavské univerzity Marek Starowieyski, který působí i na dvou univerzitách v Římě. Jeho Slovník raně křesťanské literatury Východu představuje světový unikát. Zahrnuje díla a autory západní kultuře téměř neznámé.

„Slovník, nebo spíše příručku, jsem vytvořil proto, abych zpřístupnil koptskou, etiopskou nebo gruzínskou literaturu evropské kultuře, protože vím, že o ní nikdo nic neví,“ vysvětlil Starowieyski.

Ze starokřesťanské literatury z doby mezi 2. a 8. stoletím se rád zabývá poezií. Odhaluje ji prostřednictvím francouzských, anglických, německých nebo ruských překladů. Náboženské texty mu zprostředkuje nejčastěji latina nebo řečtina. „Na to, abych se učil východní jazyky, jsem už starý,“ posteskl si.

Celý profesní život se zabývá literaturou popisující mnišský život či patristickou literaturou, zachycující život církevních otců. Za ně se považují církevní spisovatelé křesťanského starověku, jejichž svědectví církev považuje za zvlášť závazné pro víru. Mnohé se dozvěděl i z koptských nebo syrských textů.

„Viděl jsem třeba úžasné knihy v klášterech v Etiopii. Jen se bojím, aby se o ně nezačali zajímat zloději, protože jsou volně přístupné,“ uvedl profesor. Podle něj se v současné době o křesťanech v Egyptě, Sýrii či Iráku mnoho nemluví. „Přitom žijí v utrpení. Jsou vyháněni a knihovny v klášterech vypalovány,“ litoval Starowieyski.

Rané východní křesťanství podle něj má stále nové perspektivy. Například v Súdánu našli polští učenci celou černou křesťanskou kulturu. Vykopávky odhalily i kostely s vzácnými freskami. „My se příliš soustředíme jen na Evropu. Velké křesťanské kultury na Východě existovaly souběžně s římskou civilizací,“ podotkl.

Zájem o přednášku nebyl velký. „Je to specifická oblast, úzká specializace a tomu odpovídal i počet lidí v publiku,“ komentovala účast Martina Pračkeová z cyrilometodějské teologické fakulty. Přišli lidé z katedry biblických věd nebo bohoslovci. „O co menší, o to hodnotnější publikum,“ řekla Pračkeová. Díky dlouhé diskusi se středeční přednáška nakonec protáhla a překročila dvě hodiny.


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.