Vysoká škola není problém ani pro handicapované
S přibývajícím počtem posluchačů se zdravotním handicapem či poruchami učení narůstá i význam Centra podpory studentů se specifickými potřebami, které od roku 1996 funguje na pedagogické fakultě. Služby poskytuje studentům všech fakult.
„Od loňského roku fungujeme na celouniverzitní úrovni pro stovku posluchačů. Zatím máme k dispozici jednu místnost. V dostavbě budeme mít větší prostory s lepším vybavením. Velkou výhodu vidíme i v tom, že budou zcela bezbariérové,“ uvedla ředitelka centra Lucia Pastieriková. Mnohem systémovější bude podle ní i spolupráce s odbornými laboratořemi, včetně logopedické či tyflolaboratoře. Výsledky jejich bádání přispějí ke zkvalitnění aktivit centra.
Centrum podpory studentů se specifickými potřebami mohou oslovit studenti se zrakovým, sluchovým či tělesným postižením. Pomoc mohou vyhledat i posluchači s poruchami učení či narušenou komunikační schopností a poruchami autistického spektra. V současné době jsou na univerzitě zastoupeny všechny tyto skupiny.
Podpora od přijímaček až po státnice
Podporu mohou získat studenti již při přijímacích zkouškách. „Uchazeče o studium oslovíme ještě před zkouškami, zajistíme jim úpravu testů například do Braillova písma, zvětšení černotisku či testy v elektronické podobě. Můžeme jim poskytnout i asistenci. Během studia pak posluchači mohou využít úprav individuálních vzdělávacích plánů, digitalizací textů, asistence nebo tlumočení do znakového jazyka," uvedla Pastieriková.
Centrum oslovuje i pedagogy, kteří jsou v kontaktu se studenty se specifickými potřebami. Nabízí jim i školení, jimiž prošlo zhruba 150 akademických i neakademických zaměstnanců. Vytváří metodiky jak k této skupině studentů přistupovat.
Studentů se specifickým potřebami přibývá
Posluchačů, kteří specializované služby centra potřebují, přibývá. V minulosti se jejich počet pohyboval kolem čtyř až pěti desítek ročně. „Vloni jsme zaznamenali nárůst o zhruba čtyřicet studentů. Mezi letošními uchazeči o studium je jich opět zhruba o padesát více než loni,“ uvedla Pastieriková. Nejčastěji se jedná o studenty s tělesným a sluchovým postižením. Velkou skupinu tvoří i posluchači se specifickými poruchami učení, kteří ale služeb využívají nepravidelně. Například pro dyslektiky jsou velkým strašákem zkoušky z cizích jazyků, proto centrum plánuje i výuku angličtiny či němčiny speciálními pedagogy.
Dostavba pedagogické fakulty, kam se centrum přemístí, začala loni v květnu. Projekt za téměř 300 milionů korun získal příspěvek Evropské unie 255 milionů a ze státního rozpočtu zaokrouhleně 45 milionů korun.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.