Univerzita klade důraz na „umění učit“

Ilustrační foto: 123rf
pondělí 15. září 2014, 08:11 - Text: Martina Šaradínová

Univerzita chce ještě více zkvalitnit přípravu svých posluchačů učitelských oborů na všech fakultách. V zimním semestru budou moci navštěvovat pět desítek seminářů zaměřených na aktuální problémy, které pedagogové ve školách řeší. S příklady dobré praxe je seznámí série videozáznamů. Nový projekt má také za cíl připravit jednotný model učitelské způsobilosti.

Novinky ve vzdělání umožní projekt s názvem Zvyšování kompetencí v rámci přípravy pedagogických pracovníků na Univerzitě Palackého. Částkou 6,2 milionu korun ho podpořilo ministerstvo školství, garantem projektu je pedagogická fakulta.

„Reagujeme na požadavky ministerstva zkvalitnit přípravu budoucích učitelů. Studentům dá projekt něco nad rámec současné výuky, rozšíří jejich znalosti,“ uvedla hlavní řešitelka projektu Libuše Ludíková.

Semináře s reálnými problémy

Během zimního semestru si zájemci budou moci vybírat z 53 seminářů zaměřených na témata, která se dosud ve výuce neobjevila vůbec, nebo jen okrajově. 

„Je potřeba studenty připravit na reálné problémy, s nimiž se ve školách setkají. Proto nebudou chybět semináře o tom, jak mají učitelé řešit ve třídě šikanu, co je kyberšikana, jak začlenit do kolektivu děti nějak znevýhodněné, nebo jak komunikovat s rodiči,“ vysvětlila Ludíková. Vyučující ke každému semináři připraví metodický materiál dostupný na internetu, který objasní nejen základní otázky tématu, ale shrne i odkazy na další informace.

Videa ukáží učitele, kteří umí učit

Příklady hodné následování představí studentům dvacet videozáznamů. Budou pořízeny přímo ve školách, zachytí jednání kvalitních pedagogů v praxi. Univerzita využije spolupráci s partnerskými fakultními školami.  „Těší nás, že budeme moci ukázat to, co se ve školách daří. Třeba tím přispějeme ke zvýšení zájmu uchazečů o učitelské obory i posílení prestiže této profese,“ řekl Martin Müller z referátu audiovizuálních služeb oddělení komunikace, který dokumenty vyrobí.

Dalším přínosem projektu je také možnost pořídit odbornou literaturu. K dispozici ji budou mít vyučující i studenti.

Společný základ

Za jeden z nejdůležitějších výstupů projektu považují jeho řešitelé zpracování modelu pro přípravu budoucích učitelů, který by byl po akreditaci společný pro celou univerzitu.

„Je potřeba, aby všichni budoucí učitelé dostali společný základ z oblasti psychologie, obecné pedagogiky i didaktiky. Tím, že příprava není jednotná, mohou vznikat trhliny. Společný základ si pak mohou jednotlivé fakulty rozšířit na základě svých specifických potřeb,“ uvedla Ludíková. K tomuto účelu vznikl tým odborníků ze všech fakult, kteří budou společný model hledat.

Projekt skončí v závěru letošního roku. Během této doby si akademici ověří účinnost a smysluplnost jednotlivých aktivit, které mohou v budoucnu dále rozvíjet.  


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.