Unikátní atlas speciálně pedagogických center pokřtili v Senátu
Atlas speciálně pedagogických center, který vytvořil kolektiv pod vedením Víta Voženílka z přírodovědecké fakulty a Jana Michalíka z pedagogické fakulty, byl dnes slavnostně pokřtěn ve Valdštejnském paláci v Praze. Jedná se o první publikaci, která pomůže odborníkům i laikům zorientovat se ve službách poskytovaných žákům se zdravotním postižením.
„Křest knihy měl dvě roviny. Kromě společenského uvedení publikace se uskutečnila i panelová diskuze se zhruba stovkou odborníků. Naše práce byla oceněna, rádi bychom v ní pokračovali,“ uvedl Michalík.
Atlas vznikal rok
Atlas, který vydalo Vydavatelství Univerzity Palackého, podává svědectví o stávajícím stavu, problémech a úskalích současné diagnostické a poradenské podpory dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v Česku. Autoři na něm pracovali rok a využili technických možností pracoviště katedry geoinformatiky přírodovědecké fakulty.
„Úmluva o právech dítěte garantuje všem dětem právo na vzdělání a poradenské služby v oblasti vzdělávání. Speciálně pedagogická centra zajišťují dětem se zdravotním postižením takovou péči, která jim rovný přístup ke vzdělání umožňuje. Díky Atlasu speciálně pedagogických center nyní můžeme zhodnotit, jak tato centra svou nabídkou pokrývají poptávku po službách v jednotlivých krajích a obcích. Služby speciálně pedagogických center jsou při vyrovnávání příležitostí zásadní, proto je nutné, aby tyto služby byly kvalitní a dostupné,“ odůvodnila svou podporu místopředsedkyně Senátu Parlamentu ČR Miluše Horská, která se slavnostního křtu také zúčastnila.
Klienti nemají rovné podmínky
Mapa znázorňuje dostupnost jednotlivých speciálně pedagogických center. Z pohledu do ní je jasné, že klienti nemají rovné podmínky. Za svým poradcem musí ujet různé vzdálenosti a ani počty návštěv poradců ve školách či rodinách klientů nejsou srovnatelné. Zatímco na jihu či západě Čech je to v případě klientů se zrakovým postižením mnoho desítek kilometrů, na pomezí Čech a Moravy dělí dvě obdobná poradenská pracoviště jen půlhodina cesty.
„Výsledky měření prokázaly potřebu zásadního řešení systému činnosti školských poradenských zařízení u nás. Je to v zájmu jak klientů, tak státu i veřejných rozpočtů," hodnotí situaci Michalík.
Speciálně pedagogická centra jsou poradenská zařízení pro podporu dětí a žáků se zdravotním postižením, pro jejich školy a rodiče. V Česku začala vznikat před 20 lety, a to bez jakékoliv návaznosti na množství klientů v daném regionu a jejich potřeby. Zmapování současné situace je proto důležité pro nastavení skutečného systému podpory žáků se zdravotním postižením tak, aby byl pro všechny rovnoprávný a dostupný.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.