Spojnice mezi teorií a praxí? Pedagogové o ní diskutují v Olomouci

Jiří Mareš ve svém příspěvku na konefenci řekl, že neexistuje pouze jedna pedagogika. Školitelé podle něj vybírají jen použitelné teorie.
Foto: Milada Hronová
úterý 9. září 2014, 07:26 - Text: Milada Hronová

Dvě stovky odborníků z českých pedagogických fakult a pracovišť se od včerejška účastní konference Pedagogický výzkum: spojnice mezi teorií a praxí. Přítomni jsou i akademičtí hosté z Polska a Slovenska.

„Pro mne je tato konference jedna z nejdůležitějších. Všichni totiž víme, že pedagogický proces a školství trpí v této zemi mnohými neduhy, které jsou do jisté míry často způsobeny zcela nekompetentními zásahy shora a diskontinuitní politikou ministerstva školství,“ uvedl rektor Jaroslav Miller. 

Obdobně se vyjádřil i předseda České asociace pedagogického výzkumu Petr Urbánek. „Hledáme cíl, kam směřujeme, doba nás však žene k tomu, že jej neustále měníme. Druhou chybou je, že nevíme, odkud kráčíme, nenavazujeme na to, co bylo,“ prohlásil Urbánek

Účastníci konference hledají odpovědi na otázky, zda pedagogický výzkum skutečně obohacuje teorii a praxi, zda přispívá k odbornému rozvoji tvůrců pedagogické teorie a aktérů pedagogické praxe.

Podle Jiřího Mareše z hradecké Lékařské fakulty Univerzity Karlovy chybí systematická spolupráce mezi těmi, kteří bádají, a těmi, kteří výsledky výzkumů aplikují. „Je otázkou, zda pedagogický výzkum přispívá k vědeckým teoriím a zda má význam pro současnou praxi. Těžko se hledá kontinuita s předchozími výzkumy a údaje jsou publikovány v časopisech, které nikdo nečte,“ řekl Mareš. Za tyto publikace obdrží fakulty „rivové“ body a za ně finance. „Problém je v tom, že tyto výzkumy jsou vzdálené reálnému životu,“ dodal Mareš.

Podobně by rektora Millera zajímalo, zda výsledky pedagogického výzkumu jsou přijímány tvůrci vzdělávací politiky. „Přál bych si, aby naslouchali mnohem více lidem, kteří se zabývají pedagogickým výzkumem,“ konstatoval Miller.

Konference pořádaná Českou asociací pedagogického výzkumu a Ústavem pedagogiky a sociálních studií dnes odpoledne končí. Zítra na ní navážou odborné semináře. Na půdě pedagogické fakulty zazní v sedmi sekcích 114 příspěvků, od metodologie až po řízení školy. 


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.