Speciální vzdělávání se mění, akademici zpracovali manuál pro učitele

Ilustrační foto: 123rf
středa 3. září 2014, 07:53 - Text: Martina Šaradínová

Praktický manuál pro vzdělávání dětí s postižením v běžné třídě připravili odborníci z pedagogické fakulty ve spolupráci s dalšími institucemi. Katalog podpůrných opatření navazuje na změny ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, které vyvolala novela školského zákona.

„Novela zákona přináší změnu pohledu na vzdělávání handicapovaných žáků. Od dosavadního způsobu dělení do kategorií zdravotní postižení, zdravotní znevýhodnění a sociální znevýhodnění, k novému systému podpůrných opatření. Tento způsob podpory umožní rychleji a efektivněji reagovat na potřeby těchto dětí,“ zdůraznil hlavní řešitel projektu Jan Michalík.

Katalog nabízí 500 listů pro práci s žáky

Katalog zpracovávali odborníci z univerzity ve spolupráci s Člověkem v tísni, Asociací pracovníků speciálně pedagogických center a Českou odbornou společností pro inkluzivní vzdělávání. Vznikl pro šest zdravotních postižení a znevýhodnění: mentální, tělesné, zrakové, sluchové, narušení komunikační schopnosti a poruchy autistického spektra a pro žáky se sociálním znevýhodněním.

Příklad použití podpůrných opatření

Jana z páté třídy s diagnózou dětské mozkové obrny s poruchami pozornosti, která při práci často využívala PC (k práci s podporou výukových programů), s ním nemohla optimálně pracovat v zaplněné třídě v lavici mezi dětmi. Rušila je a ony rušily ji. V oddělené části třídy jí třídní učitelka vytvořila další pracovní místo, které je možné oddělit paravánem. V současné době má třída klid na výuku a dívka se může dostatečně soustředit na školní práci, která se tím výrazně zefektivnila.

„Do rukou učitelů se dostává ucelený manuál rad a návodů, který mohou využít při práci. Nabízí konkrétní návody pro vzdělávání žáků s potřebou podpůrných opatření,“ uvedla manažerka pro oblast podpůrných opatření Pavlína Baslerová. Katalog obsahuje přes 500 karet, každá je rozpracována podle míry znevýhodnění žáka.

Autoři čekají na zpětnou vazbu

Autoři plánují tištěnou i elektronickou verzi katalogu. V srpnu se s ním seznámili pedagogové ze 140 tuzemských škol všech stupňů, které budou materiál do konce letošního roku pilotně ověřovat. Autoři počítají s rozsáhlým ověřováním a připomínkováním předloženého návrhu. Finální verzi předají ministerstvu příští rok v červnu. Jednotlivá podpůrná opatření mohou připomínkovat také rodiče dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, odborníci a pedagogická veřejnost - ZDE.

Podporu získají také školy

Nový systém by měl přinést zlepšení i školám. „Umožní školám získat podporu, včetně tolik potřebných financí, aniž by bylo nutné tyto žáky nálepkovat jako sociálně znevýhodněné,“ uvedl Tomáš Habart z partnerské organizace Člověk v tísni.


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.