Objektové učení podle Philipa Stephensona

Philip Stephenson při loňské návštěvě v Olomouci.
Foto: Jiří Sosna
středa 11. března 2015, 17:23 - Text: Milada Hronová

Na Univerzitě v Cambridgi je výuka v muzeích či galeriích včetně všech forem muzejní pedagogiky integrální součástí vzdělávání budoucích učitelů. Do vzdělávacích plánů ji tam zavedl Philip Stephenson, který v příštím týdnu bude v Olomouci hovořit o přínosech objektového učení a dialogického vyučování.

„Ve Velké Británii jsou muzea běžnou součástí řady tradičních univerzit. Ke kampusu Cambridgeské univerzity jich patří dokonce několik. Vážíme si toho, že Philip Stephenson bude v Olomouci hovořit o pedagogických metodách a nástrojích práce s muzejním exponátem. Sám objekt je podle něj ve výuce totiž s sebou nese spoustu témat s řadou vzdělávacích cílů,“ uvedla Veronika Jurečková, jedna z řešitelů projektu Vizuální komunikace, otevřený prostor k výchově a vzdělávání na katedře výtvarné výchovy.

Dialogické vyučování

Stephenson inicioval na Cambridgeské univerzitě program, během nějž dnes studenti oboru učitelství a studenti vyššího pedagogického studia mohou absolvovat praxi v muzeích, kde rozvíjejí své pedagogické dovednosti. Stephenson vede před studenty rozhovory o tom, jak učit přímo před artefakty, čímž poukáže na řadu informací, které by ve škole nikoho nenapadly.

„Například u obrazu Vincenta van Gogha Most Langlois u Arles se žáci v jeho těsné blízkosti mohou naučit něco o malbě, dějinách umění, ale také o mostech, technice, splavování řek či ročních obdobích. Jeden obraz, s nímž se žák dostane do kontaktu, nabídne edukační síť řady možností, které klasická výuka, na kterou jsme zvyklí, nenabídne,“ doplnila Jurečková.

Pedagogické dovednosti

V lectoriu Konviktu bude Stephenson nejprve diskutovat u kulatého stolu s doktorandy Univerzity Palackého, o den později pozve k účasti na přednášce a semináři na téma dialogické a objektové vyučování (dialogic teaching a object – centred approaches).

Stephenson pracoval jako učitel fyziky a chemie. Později působil i ve vedoucích funkcích na několika typech škol Velké Británie. Posledních 17 let působí na Cambridgeské univerzitě. Právě pozice učitele a vysokoškolského pedagoga mu umožnila prohloubit vztahy mezi ním a univerzitními muzei.

Univerzitu Palackého navštívil Philip Stephenson poprvé loni, když se účastnil mezinárodní konference k muzejní pedagogice.

Více ZDE.


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.