Objektové učení podle Philipa Stephensona
Na Univerzitě v Cambridgi je výuka v muzeích či galeriích včetně všech forem muzejní pedagogiky integrální součástí vzdělávání budoucích učitelů. Do vzdělávacích plánů ji tam zavedl Philip Stephenson, který v příštím týdnu bude v Olomouci hovořit o přínosech objektového učení a dialogického vyučování.
„Ve Velké Británii jsou muzea běžnou součástí řady tradičních univerzit. Ke kampusu Cambridgeské univerzity jich patří dokonce několik. Vážíme si toho, že Philip Stephenson bude v Olomouci hovořit o pedagogických metodách a nástrojích práce s muzejním exponátem. Sám objekt je podle něj ve výuce totiž s sebou nese spoustu témat s řadou vzdělávacích cílů,“ uvedla Veronika Jurečková, jedna z řešitelů projektu Vizuální komunikace, otevřený prostor k výchově a vzdělávání na katedře výtvarné výchovy.
Dialogické vyučování
úterý 17. března
9:45–12:15 Přednáška Museums and Galleries: Bringing Learning Alive, tlumočení zajištěno, Konvikt, učebna 117
14:00 Seminář Museums and Galleries: Bringing Learning Alive, Muzeum moderního umění, tlumočení zajištěno
Stephenson inicioval na Cambridgeské univerzitě program, během nějž dnes studenti oboru učitelství a studenti vyššího pedagogického studia mohou absolvovat praxi v muzeích, kde rozvíjejí své pedagogické dovednosti. Stephenson vede před studenty rozhovory o tom, jak učit přímo před artefakty, čímž poukáže na řadu informací, které by ve škole nikoho nenapadly.
„Například u obrazu Vincenta van Gogha Most Langlois u Arles se žáci v jeho těsné blízkosti mohou naučit něco o malbě, dějinách umění, ale také o mostech, technice, splavování řek či ročních obdobích. Jeden obraz, s nímž se žák dostane do kontaktu, nabídne edukační síť řady možností, které klasická výuka, na kterou jsme zvyklí, nenabídne,“ doplnila Jurečková.
Pedagogické dovednosti
V lectoriu Konviktu bude Stephenson nejprve diskutovat u kulatého stolu s doktorandy Univerzity Palackého, o den později pozve k účasti na přednášce a semináři na téma dialogické a objektové vyučování (dialogic teaching a object – centred approaches).
Stephenson pracoval jako učitel fyziky a chemie. Později působil i ve vedoucích funkcích na několika typech škol Velké Británie. Posledních 17 let působí na Cambridgeské univerzitě. Právě pozice učitele a vysokoškolského pedagoga mu umožnila prohloubit vztahy mezi ním a univerzitními muzei.
Univerzitu Palackého navštívil Philip Stephenson poprvé loni, když se účastnil mezinárodní konference k muzejní pedagogice.
Více ZDE.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.