Nohavica si udělal výlet za Mozartem

Mozartova opera Bastien a Bastienka s Jarkem Nohavicou.
Fotogalerie: Milada Hronová
pondělí 7. července 2014, 14:20 - Text: Milada Hronová

Zpestřením Olomouckých barokních slavnostní bylo nedělní vystoupení písničkáře a textaře Jarka Nohavici, který se představil v ne příliš typické roli. V komické rokokové opeře Bastien a Bastienka ztvárnil kouzelníka Coleta.

„Byla to pro mne výjimečná situace. Ač jsem tu operu přebásnil a mám ji moc rád, jsem zpěvák jiného žánru. Mezi vynikajícími operními zpěváky jsem zpívající libretista a své vystoupení vnímám pouze jako výlet za Mozartem,“ uvedl Nohavica. Od šestnácti let, kdy začal skládat texty k písním, přemýšlel o tom, že by bylo hezké přebásnit nějakou operu. Díky spolupráci s dřívějším ředitelem Národního divadla moravskoslezského v Ostravě Luďkem Golatem se mu to za posledních deset let povedlo už čtyřikrát.  

Člověk dýchá melodii skrze slova

Pro ostravskou scénu Nohavica přebásnil trilogii oper Don Giovanni, Cosi fan tutte a Figarovu svatbu. „Existují doslovné překlady libret z němčiny i z italštiny, já jsem na základě těchto překladů hledal pravá slova do hudby. Přebásnění je totiž úplně jiná práce než překlad,“ vysvětlil Nohavica. Podle něj jde především o souzvuk melodie a slova a nezáleží na tom, jestli jde o souzvuk v lidové, náboženské či jiné písni nebo o souzvuk v opeře. „Člověk dýchá melodii skrze slova,“ řekl Nohavica. V atriu konviktu se cítil výborně, Olomouc považuje za krásné město a Mozarta má velmi rád.

„Bastien a Bastienka je oddechová, happeningová záležitost. Atrium má kapacitu zhruba sto dvacet míst, vnímal jsem včerejší představení jako jakousi uzavřenou společnost podobnou Clubu Parník v Ostravě,“ uzavřel Nohavica.

Kombinace hudby a herectví byla dříve běžná

Operu zkomponoval Mozart ve dvanácti letech. Její současný koncept vymyslel dřívější ředitel Národního divadla moravskoslezského v Ostravě Luďěk Golat a umělecký vedoucí Antiquarius Quartet Praga Václav Návrat.

„Je to úžasně bohatý kus a představení bylo velmi přitažlivé svou celkovou scénickou koncepcí, založenou na barokním divadle. Jarek Nohavica v ní vytvořil to, co bylo v Mozartově době běžné. V německé opeře se tehdy pohybovali činoherci se školenými zpěváky. Kombinace hudby a herectví byla běžnou součástí opery. Nohavicovo vystoupení mezi operními zpěváky bylo stylovou záležitostí, “ řekl Návrat.

Lehká, letní aneb Triviální příběh s úžasnou hudbou

„Je to úžasná lehká letní opera s triviálním příběhem, chvílemi až naivně a chvílemi až úsměvně zpracována. Udivuje mne, jakou hudbu byl schopen Mozart v tak mladém věku napsat. Přestože Jarek Nohavica neoplývá operním hlasem, v roli Colase se mi velmi líbil,“ řekla Lenka Wunschová, která operu Bastien a Bastienka viděla poprvé.

Druhý ročník Olomouckých barokních slavností má za sebou večery s operami Yta innocens a Torso. Bastien a Bastienka zazní ještě dnes a zítra a roli Coleta převezme Luděk Golat. Druhá část slavností pozítří otevře prostor neobarokní opeře Endymio a opernímu pasticciu Facetum musicum.

Olomoucké barokní slavnosti skončí 20. července.

Více ZDE.


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.