Na elektrický proud si studenti posvítí v nových laboratořích
Do tajů elektrotechniky, elektroniky i oborové didaktiky budou moci lépe prakticky pronikat studenti technické informační výchovy na pedagogické fakultě. V nové budově, která bude dokončena letos na podzim, na ně totiž čekají laboratoře se špičkovým vybavením. Poslouží i pro výzkum.
V budovaném výzkumně-vzdělávacím centru fakulty vzniknou dvě laboratoře elektrotechniky, elektroniky, automatizace i didaktiky těchto oborů.
Výuka bez laboratoří nemá smysl
„Tyto disciplíny bez laboratoří a bez kontaktu studentů s elektrickým proudem nemají smysl. Z tohoto pohledu je to velmi náročný obor. Nové laboratoře přinesou studentům lepší orientaci. Budou tam nové přístroje i moderní laboratorní pulty, které splňují požadavky na výuku na středních školách. Na výuku na základních školách se budou posluchači připravovat i díky široké paletě elektrotechnických stavebnic,“ uvedl garant oboru a proděkan Čestmír Serafín.
Dosud měla katedra k dispozici jen jednu elektrolaboratoř s 12 místy, která prošla v roce 2000 inovací. Díky dostavbě se kapacita zvýší na 30 míst a laboratoře budou lépe vybavené. Náklady na jejich pořízení jsou naplánovány na zhruba osm milionů. Přesné částky vzejdou ale až z výběrových řízení, která v současné době konají.
Posílí i výzkum
Nové prostory ale přinesou i kvalitativní změny v oblasti výzkumu oborové didaktiky. Tomu se katedra věnuje v několika projektech. V současné době řeší například česko‑slovenský projekt, který se zabývá technickou výchovou a porovnáním rámcových vzdělávacích programů na základních a středních školách v Česku i na Slovensku. „Nyní připravujeme na toto téma monografii,“ uvedl Serafín.
Laboratořemi projde ročně 30 až 40 studentů a využijí je i posluchači informační výchovy. Na katedře se připravují studenti ve dvou oborech bakalářského studia, na které navazují oborem učitelským se zaměřením na základní a střední školy. Absolventy v praxi však ne vždy čekají ideální podmínky. Z nedávno provedeného průzkumu totiž vyplývá, že školy se většinou orientují na oblasti, které nejsou investičně náročné. Digitální technologie či laboratorní práce se snaží potlačovat ve prospěch teorie. „Proto fakulta spolupracuje i s Olomouckým krajem na projektu podpory technického a přírodovědného vzdělávání. Jeho součástí by mělo být i pořízení pomůcek pro rozvoj technických disciplín,“ doplnil Serafín.
Ve dvorním traktu hlavní budovy na Žižkově náměstí vznikne nové centrum o celkové ploše 5304 metrů čtverečních. Fakulta o jeho výstavbě uvažovala několik let, protože stávající budova již nestačí kapacitně a neodpovídá ani potřebám moderní výuky a výzkumu. Dostavba fakulty začala loni v květnu. Projekt získal dotaci bezmála 299,8 milionu korun, přičemž příspěvek Evropské unie činí 254,8 milionu a příspěvek státního rozpočtu téměř 45 milionů korun.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.