Ministryně debatovala v Olomouci s řediteli škol o inkluzivním vzdělávání

S řediteli škol diskutovali ministryně Kateřina Valachová, děkan pedagogické fakulty Čestmír Serafín (uprostřed) a náměstek Stanislav Štech.
Foto: Velena Mazochová
úterý 16. února 2016, 10:05 - Text: Velena Mazochová

Ke společné diskusi s řediteli základních a středních škol Moravskoslezského, Zlínského a Olomouckého kraje se včera sešla ministryně školství Kateřina Valachová v aule pedagogické fakulty. Hlavním tématem byla problematika inkluze dětí, žáků a studentů v rámci hlavního vzdělávacího proudu a přijaté legislativní změny.

Novela školského zákona garantuje s účinností od 1. září 2016 právo dětí na tzv. podpůrná opatření, která pomohou překonávat jejich znevýhodnění – ať už se jedná o děti a žáky ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí, zdravotně postižené nebo žáky mimořádně nadané. Ministryně Valachová nastínila přípravu jednotlivých kroků ministerstva za poslední půl rok a představila záměry pro následující období včetně prováděcí vyhlášky.

„Na základě dosavadních debat jsme dospěli k tomu, že vyhláška prodlouží náběh společného vzdělávání na dva roky. Od 1. 9. 2016 do 1. 9. 2018 budou platit dosavadní podpůrná opatření a vedle toho budou postupně nabíhat nová. Jde o širokou škálu podpory vzdělávacích potřeb dětí se zdravotním postižením i mimořádně nadaných nebo cizinců,“ uvedla ministryně. Jak dále připomněla, školská poradenská zařízení v tomto období provedou re-diagnostiku dětí se speciálními potřebami v rámci běžného vzdělávacího proudu a postupně bude upraven také systém financování. „Žádné kroky vlády ani parlamentu nesměřovaly k tomu, aby byla likvidována jakákoli součást naší vzdělávací soustavy nebo dokonce speciální školy,“ zdůraznila Valachová.

Ředitelé se mimo jiné ptali na komunikaci škol s rodiči nebo na inkluzi v praxi víceletých gymnázií. Zajímalo je rovněž zajištění vyšší profesionální úrovně v přípravě budoucích učitelů, případně změna koncepce jejich vzdělávání. „Reakce vysokých škol je problematická z pohledu určité časové prodlevy. Jsme limitováni akreditačním procesem, který nám v daném roce dá svolení realizovat studijní program s horizontem tří let pro bakalářské obory, dalších dvou let pro magisterské a další čtyři roky pro doktorské. Vysoké školy se ale samozřejmě snaží veškeré tyto otázky promítat do stávajících studijních náplní jednotlivých předmětů,“ uvedl děkan hostitelské fakulty Čestmír Serafín. Jak zdůraznil, olomoucká pedagogická fakulta disponuje nejširším spektrem přípravy učitelů v různých oblastech specializací pro práci s postiženými dětmi.

Podle náměstka ministryně Stanislava Štecha budou otázky vzdělávání budoucích učitelů v dohledné době projednány s Asociací děkanů pedagogických fakult. „Je například nezbytné domluvit se na tom, aby byl ve vzdělávání učitelů pro druhý stupeň základních škol a pro střední školy zařazen modul práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami,“ zdůraznil Stanislav Štech.


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.