La Dafne ohromila olomoucké publikum
V Olomouci dnes poprvé zazněla nová podoba nejstarší známé opery v dějinách evropské hudby – La Dafne. Za nevšední hudební, divadelní i výtvarný zážitek sklidili její autoři Vít Zouhar a Tomáš Hanzlík v atriu Konviktu bouřlivé ovace.
„La Dafne v režii Rocca stírá rozdíly mezi jevištěm a hledištěm. Divák tak mohl prožít operu z bezprostřední blízkosti. Šlo o sdílenou slavnost umělců a publika ve společném prostoru,“ řekl skladatel a muzikolog Vít Zouhar.
Opera 16. století pro posluchače 21. století
První operní dílo hudební historie čerpá z antické báje o proměně krásné nymfy Dafné ve vavřínový strom. La Dafne vznikla ve Florencii v kruhu umělců, kteří se scházeli v paláci hraběte Jacopa Corsiho. Jejich snahou bylo znovuoživení antického dramatu za pomoci moderních hudebních prostředků. I když se originální hudba skladatele Jacopa Periho a Jacopa Corsiho až na několik fragmentů nedochovala, soudobí umělci režisér Rocc a skladatelé Tomáš Hanzlík a Vít Zouhar dokázali při své práci vyjít z libreta básníka Ottavia Rinucciniho, který do Corsiho skupiny rovněž patřil, a vytvořili novou operu.
Dafné:
Když se bůh Apollon posmíval bohu lásky Erotovi, Eros se mu za to pomstil tím, že jej zasáhl svým, lásku vzbuzujícím zlatým šípem, zatímco Dafné zasáhl šípem lásku zabíjejícím. Apollon proto vzplanul k Dafné láskou, kterou však ona neopětovala. Apollon Dafné pronásledoval, ale ona mu unikala. Vysílená Apollonovým pronásledováním, prosila svého otce Péneia, zda by mohl změnit její podobu. Ten ji proměnil ve vavřínový strom (řecky δάφνη – dáfnē). Její tělo se pokrylo kůrou, ruce se staly větvemi, vlasy listovím. Na její památku nosil Apollon vavřínový věnec.
Příběh Apollona a Dafné zpracoval i Ovidius ve svých Proměnách.
Zdroj: Wikipedie
Se záměrem zhudebnit libreto Ottavia Rinucciniho přišel někdejší šéf opery Národního divadla v Brně Rocc v roce 2007. „Oslovil nás, zda bychom nechtěli tento nejstarší operní text zhudebnit. Navázal tím na naše předchozí operní projekty, v nichž jsme s historickými librety pracovali,“ vysvětlil Zouhar. S nadsázkou dodal, že operu pak od první nabídky všichni tři nejen psali, ale i hráli a žili. „Finální podoba vznikla poměrně rychle. Zhruba během dvou tří měsíců,“ dodal Zouhar.
Vznik opery aneb Důležitá je vize
Vzhledem k postupnému odkladu několika odlišných koncepcí byla práce na La Dafne ale komplikovanější. V okamžiku posledního rozhodnutí to byl podle Zouhara už jen běžný souboj s časem. „Rozhodující je vždy námět a počáteční vize. Rozhodující je vizuální představa, kterou spoluurčují interpreti, kontext, v němž bude opera provedena, a prostor. Libreto a jeho detail je pro mě pouze jednou z mnoha inspirací. Operu vždy vnímám v prvé řadě jako hudební divadlo,“ doplnil Zouhar.
Ve skutečnosti se z La Dafne zachovaly dva fragmenty. "Nějaké recitativy a ze závěrečného sboru jen vrchní a spodní hlas. Ty fragmenty originálního sboru jsme v závěru použili, akorát tam jsou nějaké retuše,“ popsal spoluautor Tomáš Hanzlík.
Tři sezony
V Olomouci měla La Dafne zaznít už v prosinci minulého roku v rámci festivalu Opera Schrattenbach. Z důvodu nemoci bylo tehdejší představeni zrušeno, to dnešní bylo olomouckou premiérou. Vzhledem k dispozici atria bylo novým zážitkem i pro účinkující.
"Představení bylo mírně jiné akusticky i prostorově. Zvuk v atriu uniká nahoru, diváky jsme v daném prostoru procházeli skromněji než v Národním divadle v Brně. La Dafne ale máme velmi rádi a i s dnešním představením jsme nadmíru spokojeni," řekl Petr Levíček, který měl roli Apollona.
Spokojenost vyjádřil i profesor Jan Vičar z katedry muzikologie filozofické fakulty, když představení ohodnotil jako vynikající. "Už sám námět je trefou do černého a myslím si, že i prostředí atria bylo velmi atraktivní," uvedl bezprostředně po opeře muzikolog Vičar.
V Národním divadle v Brně vstoupí La Dafne na podzim již do třetí sezony. U soudobého operního projektu jde podle Zouhara o malý zázrak. Olomoucké uzavřené představení se konalo při příležitosti oslav 440. výroční založení univerzity.
LA DAFNE
Hudba: Tomáš Hanzlík, Vít Zouhar
Režie, scéna: Rocc
Hlavní role:
Dafne – Andrea Široká
Apollo – Petr Levíček
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.