Koncert pedagogů potvrdil rozmanitost hudební výchovy
Řadu netradičních nástrojů nabídl včera dvouhodinový koncert pedagogů a hostů katedry hudební výchovy v kapli Božího těla. Mezi nimi také erhu, čínské housle, na které hrála Weixi Jiang.
Čínská lektorka Weixi Jiang vedla v letním semestru na katedře hudební výchovy kurz. Učila hře na erhu dva pedagogy a dvě studentky. Nástroj s tradicí čtyř tisíc let má dlouhý vodorovný krk, na nějž jsou nad sebou upevněny dvě velké ladicí kobylky. Jeho součástí je rezonanční těleso – dutý válec potažený kůží krajty, a dvě struny, které jsou připjaty ořechem v horní části krku.
„Weixi je úžasná. Jsem jedním z těch, který se snažil erhu rozeznít. Ostatně čínské housle oslovily i Tomáše Hanzlíka, který kurz navštěvoval a který pro Weixi a její erhu zkomponoval skladbu Solfeggio,“ řekl zástupce vedoucího katedry Jaromír Synek.
Solfeggio je zápisem jedné z mnoha improvizací, které předcházely vzniku nedávno premiérované opery Svět podle Plinia a nenašly v ní využití. „Melodická linka je doslovným zápisem vokální improvizace studenta Slovanského gymnázia Šimona Hrona nad rytmickým doprovodem spoluhráčů. Je až na závěr důsledně pentatonická, což umožnilo, že je hratelná na jednoduchý dvoustrunný etnický nástroj erhu. K Šimonově melodické lince jsem dokomponoval a zaranžoval minimalistický doprovod, který kombinuje orientální modely s klasickou evropskou harmonií,“ vysvětlil Hanzlík.
Během večera zazněla i skladba Květy Fridrichové Olomoucké zvony pro klavír a darbuku, perkusní nástroj pohárového tvaru. Vedle klavírních a houslových sonát, rapsodií, poém a melodramů v podání Marka Keprta, Ireny Černíčkové, Květuše Fridrichové a řady dalších bylo možné slyšet i cembalo, basovou kytaru či xylofon „Těšil jsem se snad na všechno. Bonus katedry hudební výchovy totiž spočívá v její obrovské pestrosti a rozmanitosti,“ uvedl zástupce vedoucího katedry Jaromír Synek.
Podle další členky katedry Gabriely Coufalové byl program natolik pestrý, že vyzdvihnout jednu skladbu bylo složité.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.