Jak učit znevýhodněné děti? Na pedagogické fakultě hledají cestu

Ilustrační foto: SXC
pondělí 2. září 2013, 07:59 - Text: Pavel Konečný

Počet znevýhodněných dětí v běžných školách v posledních letech rychle narůstá a učitelé jsou často postaveni před nesnadný úkol: Jak dětem vysvětlit, že spolužák je na vozíčku, jaké vhodné pomůcky pro výuku zvolit nebo jak předcházet konfliktům ve třídách?

Univerzita Palackého v Olomouci ve spolupráci s Člověkem v tísni přichází s projektem, který usnadní práci pedagogům i jejich asistentům, a zároveň tak pomůže znevýhodněným školákům na cestě k vysněnému vzdělání.

„Inkluzívnímu vzdělávání, kdy se ve třídách spolu učí děti se zdravotním postižením stejně jako děti cizinců či jiného etnika a většinové společnosti, se věnujeme již několik let. Samozřejmostí je individuální přístup a podpora každého žáka podle jeho reálných schopností a jeho odlišnosti od průměru,“ uvedl ředitel Základní školy Poběžovice Vladimír Foist. Přesto by uvítal vytvoření funkčního systému dalšího vzdělávání učitelů v této oblasti a ještě více i komplexní návrh řešící postavení asistentů pedagoga.

Snížit obavy škol

Počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami se za posledních pět let zvýšil o pět tisíc. Počet škol, které takové žáky přijaly, se pak ve stejném období zvýšil o 132.

Projekt Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR vytvoří díky odborníkům z pedagogické fakulty katalogy podpůrných opatření, které pak otestují na vybraných školách. Katalogy budou tvořit soubor nástrojů a metod používaných pro konkrétní situace a obtíže znevýhodněných dětí.

„Chceme učitelům poskytnout nástroj, podle kterého snadno zjistí, na co má dítě znevýhodněné nebo s postižením nárok. Bude zahrnovat kompenzační pomůcky, pracovní prostředí či uzpůsobené metody práce. Katalogy zpřehlední systém vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, a tím sníží obavy škol ze zařazení těchto žáků do běžných tříd,“ konstatoval hlavní řešitel projektu Jan Michalík. Výstupem budou podle něj i návrhy určené ministerstvu školství a dalším orgánům veřejné správy.

„Cílem je nerozřazovat děti do předem určených kategorií, ale nabídnout pedagogům konkrétní pomoc, které mohou využít, aby u každého dítěte dosáhli jeho osobního maxima,“ vysvětlil Tomáš Habart ze společnosti Člověk v tísni.

Pět tisíc asistentů bez opory

Znevýhodněným dětem pomáhají asistenti pedagoga. Ve školách jich dnes působí téměř pět tisíc. Přesto stále není ujednocena metodika jejich práce a ve třídách pracují nejednotným způsobem. „Měl by se změnit systém zřizování a placení pozic asistenta pedagoga včetně legislativních úprav. V projektu plánujeme ve dvou českých a dvou moravských krajích ověřit síť metodického vedení asistentů. Zkušenosti z praxe promítneme do nových standardů práce,“ doplnil Michalík.

Projekt vytvoří nový obsah vzdělávacího programu pro asistenty pedagoga a podrobná kurikula 42 vzdělávacích kurzů pro více než tři tisíce pedagogických pracovníků. Uskuteční se dvě celostátní konference a přes padesát odborných workshopů pro sedm stovek pedagogických a poradenských pracovníků, zástupců ministerstev, asociací pedagogů, krajů či pedagogických fakult. Všech akcí se budou moci účastnit zákonní zástupci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením či sociálním a zdravotním znevýhodněním.


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.