Hanzlík: Splnil se mi sen o barokním divadle v Olomouci

Jan Mikušek jako Epicureus Secundus v pasticciu Facetum musicum.
Fotogalerie: Milada Hronová
sobota 19. července 2014, 07:29 - Text: Milada Hronová

Facetum musicum, latinské karnevalové barokní pasticcio o vítězství svobodomyslnosti a radovánek nad střídmostí a asketismem, zaplnilo už po dva večery do posledního místa atrium Konviktu. Diváci si je mohou vychutnat ještě dnes a v neděli, kdy se program Olomouckých barokních slavností pro letošek uzavře.

Pasticcio, česky paštika, slátanina, je termín, který označuje operu složenou z árií z různých jiných děl. „Tyto opery vznikaly ve chvíli, kdy zpěváci chtěli zpívat své oblíbené árie, zároveň však nebyl ani dostatek času ani schopných skladatel, který by složil novou operu. Proto se posbíraly árie z různých oper, opatřily se novým textem, s čímž vzniklo zcela nové dílo,“ uvedl pořadatel slavností Tomáš Hanzlík z katedry hudební výchovy.

Opera Facetum musicum (Hudební žert) vznikla pro cisterciácký klášter v Oseku v roce 1738 a v archivu ji našel muzikolog Jan Trojan. Autoři árií jsou významní italští skladatelé Antonio Vivaldi a Antonio Lotti spolu s Georgem Fridrichem Händelem.

Fenomén baroko: dokáže oslovit i dnes

V tuzemsku ojedinělou přehlídku barokní hudby dosud navštívilo 2500 diváků.

„Nás fascinuje fenomén baroka jako takový. Výtvarné umění, literatura, libreto, děj i drama. Vše vytváří zvláštní komplex napojený na symboly, filozofii a kosmologii, dnešní povrchní kultuře trochu cizí. Fascinuje mne, že i za tři sta let dokáže barokní opera diváka oslovit a zapůsobit na něj,“ vysvětlil své zaujetí pro dané období Hanzlík.

K Olomouci barokní slavnosti patří

Člen České Händelovy společnosti Daniel Hořínek si velmi považuje, že se v Olomouci do barokních slavností vůbec někdo pustil. „Nesmírně to oživuje Olomouc, k níž baroko patří. Oceňuji i paralelní zajímavý doprovodný program slavností,“ řekl Hořínek. Z Ostravy se přijel podívat na Mozartovu operu Bastien a Bastienka a Facetum musicum.

Potěšení z barokní hudby má i Jana Piptová, která hraje na zobcovou flétnu v souboru historické hudby v Mariánských Lázních. „Na olomouckém hlavním nádraží jsem zahlídla poutač, proto jsem přišla. Barokní hudbu mám moc ráda,“ řekla Piptová.

Splněný barokní sen

Základ repertoáru druhého ročníku slavností tvořily osvědčené tituly Endymio, Yta innocens a Torso. Vyprodáno měla i komická opera Wolfganga Amadea Mozarta Bastien a Bastienka. V doprovodném programu nechyběla hudba k tabuli, výtvarné dílny i brněnské pouliční Divadlo Facka s představením Harlekýnova dobrodružství. Večery uzavíraly komentované prohlídky barokní Olomouce.

„Každé představení v sobě během repríz naakumulovalo neuvěřitelné množství pozitivní energie, která oslovila velké množství diváků. Tým zpěváků, instrumentalistů, mašinistů odvedl neuvěřitelnou práci. Patří jim dík za emoce, které byli schopni po čtyřiadvacet dnů dávat mezi sebou i všem okolo. Cítím sice únavu, ale také hrdost, že jsme s minimem prostředků dokázali udělat něco tak poctivého a krásného. Mě osobně se splnil sen o barokním divadle v Olomouci. Co víc bych si mohl přát?“ shrnul Hanzlík.

Každá z produkcí byla podle něj zcela autentická, nelze ji vidět v žádném kamenném divadle. Repertoár byl přizpůsobený pro každého, bez ohledu na to, zda je či není znalcem barokní opery. „Mým ideálem je oslovit každého. I tentokrát jsme se snažili pobavit kunsthistorika i malé dítě,“ doplnil Hanzlík.


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.