Hanzlík převzal ocenění za operu Voda a vzduch

Tomáš Hanzlík převzal ocenění v Mozarteu Arcidiecézního muzea.
Foto: Tereza Darmovzalová
čtvrtek 25. dubna 2013, 06:29 - Text: Martina Šaradínová

Cenu ředitelky festivalu Opera zvanou Libuška převzal včera večer hudební skladatel Tomáš Hanzlík za operu Voda a vzduch v provedení souboru Ensemble Damian. Dílo přibližuje malíře, sochaře a spisovatele Jakuba Obrovského (1882–1949). Hanzlík přiznal, že titul patří v jeho dosavadní operní tvorbě k těm nejosobnějším.

„Ocenění na nejvýznamnější přehlídce operních domů v tuzemsku je pro nás určitě důležité, dost na nás upozornilo. Myslím si, že paní ředitelka Lenka Šaldová chtěla zřejmě ocenit to, že opera se dá dělat i v bojových podmínkách. My jsme spíše kočovný soubor s menším počtem účinkujících, takže naše činnost je v řadě parametrů nesrovnatelná s kamennými divadly,“ uvedl Hanzlík, který je vedoucím Ensemble Damian a působí také na katedře hudební výchovy pedagogické fakulty. Doufá, že cena přispěje i k tomu, že se opera bude hrát více než některé předchozí tituly. 

Opera má touhu něco říct 

Ačkoliv se festival uskutečnil v Praze již na počátku roku, skleněný artefakt výtvarníka Václava Hanuše obdržel Hanzlík včera právě před představením opery Voda a vzduch v sále Mozarteum Arcidiecézního muzea. „Opera mě nejvíce oslovila jasnou touhou něco říct, o něčem si s publikem povídat, něco mu sdělit,“ uvedla Šaldová. 

Na pódium ji doprovodil Josef Herman z Jednoty hudebního divadla, která Operu 2013 pořádala. Na jedenáctém ročníku prestižního festivalu se na scénách Národního divadla představilo za značného zájmu diváků 13 operních souborů. Ensemble Damian se festivalu zúčastnil potřetí. 

Dílu předcházelo dvouleté bádání

Podle Hanzlíka má opera Voda a vzduch v jeho tvorbě zvláštní postavení. I proto ho ocenění právě za toto dílo potěšilo. Zatímco v dřívějších operách vycházel především z barokních libret, která zhudebnil, tentokrát si libreto vytvořil sám. Souviselo s tím zhruba dvouleté bádání v korespondenci, denících literární pozůstalosti Obrovského. „Musím říct, že jsem se v něm, jeho práci a pohledu na svět dost našel. Kromě toho, že vznikla opera, tak jsem si i jako člověk utřídil spoustu názorů. Opera pro mě osobně měla velký význam,“ doplnil Hanzlík. 

V současné době připravuje hudební skladatel a pedagog operu Perníková chaloupka, kterou napsal pro Dětskou operu Olomouc. Na premiéru se publikum může těšit na konci června. Ve fázi myšlenek jsou opery o dalších dvou malířích z přelomu 19. a 20. století – Beneši Knüpferovi a Janu Preislerovi. Pro tyto projekty je ale třeba najít jako partnera kamenné divadlo, což se zatím nepodařilo.

 


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.