Festival Baroko: hudba, která zazní po 200 letech
Hudba piaristických skladatelů zahájí olomoucký festival staré hudby Baroko. První koncert 17. ročníku přehlídky, stejně jako dva další, se uskuteční v Českém rozhlase Olomouc. Posluchači staré hudby ji poprvé budou moci zažít v jedinečné atmosféře velkého studia.
„Řadu let vznikají zvukové záznamy novodobě premiérovaných skladeb. Zažít si však atmosféru studia, kde je vše mnohem více zaměřeno na preciznost a detail, nabízíme poprvé,“ uvedl Tomáš Hanzlík z katedry hudební výchovy.
Festival zahájí v úterý 4. listopadu Czech Ensemble Baroque s dirigentem Romanem Válkem. Na programu jsou nešpory Antonína Brosmanna, mše a Te Deum Antonína Mašáta. Oba tito skladatelé byli členy piaristického řádu, působícího v 18. století především na poli výchovy chudé mládeže.
Baroko aneb Hudba stará dvě sta let
Druhý koncert přinese podle Hanzlíka monografický portrét zcela zapomenutého choceňského kantora Tomáše Kolovrátka v podání souboru Musica Florea Marka Štryncla. Jak vypadala komorní hudba 18. století v Olomouci, si pak posluchači budou moci představit díky provedení kvartetů olomouckých autorů Antonína Neumanna a Josefa Puschmanna při třetím koncertě v podání souboru Antiquarius consort.
„Je to hudba, která zní po dvou stech letech úplně poprvé. Na všech koncertech zazní zcela neznámá historická hudba, která byla z archivů vybrána, přepsána v moderním notografickém programu a s odstupem staletí položena na pulty hudebníků disponujících originálními historickými nástroji,“ vysvětlil Hanzlík.
Opera Schrattenbach – soudobá hudba
Ještě před posledním představením z nabídky Baroka, se veřejnosti otevře druhá hudební přehlídka, která se pravidelně věnuje naopak hudbě soudobé. Operu Schrattenbach zahájí 11. listopadu přednáška muzikologa Michaela Beckermana, kterému Univerzita Palackého v příštích dnech udělí čestný doktorát. V atriu Konviktu se pak rozezvučí gratulační opera Torso od Tomáše Hanzlíka a Víta Zouhara.
„Program obou festivalů je pestrý. Kdo má rád autentickou interpretaci, nechť jde na Baroko, každý koncert je unikátní dramaturgií. Kdo chce tonální minimalismus, ať jde na Torso, Dafne nebo Krvavou pavlač. Kdo má rád alternativnější hudbu, nechť jde na koncert Ensemble Konvergence nebo koncert MoEns či klavírní recitál Sáry Žalčíkové,“ naznačil Hanzlík.
Festivaly Baroko a Opera Schrattenbach pořádá Ensemble Damian a Tomáš Hanzlík ve spolupráci s katedrou hudební výchovy pedagogické fakulty. Festivaly staré i soudobé hudby skončí 17. prosince.
Více ZDE.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.