Festival Baroko 2015 naplní díla olomouckých skladatelů 18. století
Oratorium o Svatém Janu Nepomuckém, skladatele a kapelníka olomoucké katedrály svatého Václava Antonína Neumanna, otevře zkraje června osmnáctý ročník festivalu staré hudby Baroko 2015. Dílo téměř neznámého skladatele zazní v novodobé premiéře ve Slavnostním sále Arcibiskupského paláce v podání hudebního seskupení Musica Figuralis.
BAROKO 2015
4. června
Oratorium Sancti Joannis Nepomuceni, Musica Figuralis – Marek Čermák, Arcibiskupský palác, Slavnostní sál
24. června
Olomoucké symfonie, Czech Ensemble Baroque – Roman Válek, Divadlo na cucky, Freskový sál
27. června
Hudba piaristických skladatelů IV – Ensemble Damian – Tomáš Hanzlík, Husův sbor
Festival se zaměřuje na interpretaci hudby 17. a 18. století s použitím dobových nástrojů. Jeho dramaturgie klade důraz na uvádění novodobých premiér barokních skladeb vzniklých v Olomouci nebo v její bezprostřední blízkosti. Letošní dramaturgie nabídne koncerty ve třech termínech a na třech místech. Kromě Slavnostního sálu Arcibiskupského paláce se hudební lahůdky skladatelů olomouckého regionu rozezvučí také ve Freskovém sále Divadla na cucky a v prostorách Husova sboru.
Hudebníci katedrály a hudba piaristů
První dva koncerty jsou zaměřené výhradně na olomoucké kapelníky katedrály svatého Václava v Olomouci. Třetí koncert, nazvaný Hudba piaristických skladatelů IV představí skladatele, kteří působili v Bílé Vodě. „Tito téměř zapomenutí autoři nabídnou posluchačům kvalitní hudební zážitky,“ uvedl za dramaturgii festivalu Tomáš Hanzlík z katedry hudební výchovy.
Prvním večerem provede posluchače hudební těleso, zaměřené na stylovou interpretaci hudby zejména druhé poloviny 18. století. Soubor Musica Figuralis, v jehož podání Oratorium sancti Joannis Nepomuceni zazní, založil téměř před dvaceti lety a dodnes jej i vede dirigent, cembalista a varhaník Marek Čermák. Těleso představuje díla od komorní instrumentální tvorby, přes skladby symfonické, až po velké chrámové vokálně-instrumentální kompozice.
Zapomenutý velikán
O životě Antonína Neumanna, kapelníka olomoucké katedrály mnoho nevíme, ale nejnovější výzkumy ukazují, že Neumann musel mít jako proslulý skladatel významné místo na území dnešního Rakouska a Bavorska. Svědčí o tom značné množství dochovaných skladeb v Rakousku, mnohdy ve větším počtu než na Moravě, Slovensku a Polsku z doby kolem roku 1750. V benediktinském klášteře v Lambachu je mimo jiné dochováno i 25 jeho symfonií pro nejrůznější orchestrální obsazení. Do služeb olomoucké kapituly Nemannn vstoupil v roce 1769.
„Začíná se nám z archivů postupně vynořovat nesmírně zajímavé a expresivní dílo, jehož charakteristickým znakem je výrazná melodická nápaditost, harmoničnost, pestré a po formální stránce až avantgardní zpracování. Oratorium o svatém Janu Nepomuckém je reprezentativní kompozice, která o nezachovalých hudebnědramatických dílech dává posluchači jasnou představu,“ doplnil Hanzlík.
Druhý večer festivalu se v novodobé premiéře zastaví u Olomouckých symfonií autorů Josefa Puschmanna a Antonína Neumanna v podání hudebního tělesa Czech Ensemble Baroque, v třetím barokním večeru pak v koncertu Hudba piaristických skladatelů IV zazní díla Antonína Brossmanna, Václava Kalouse a Lamberta Schramma v podání Ensemble Damian.
Festival Baroko 2015 se uskutenčí od 4. do 27. června. Více k programu ZDE.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.