Budoucí učitelé pronikají do oborové didaktiky i díky stavebnicím

Ilustrační foto: Imrich Veber
neděle 28. července 2013, 09:59 - Text: Martina Šaradínová

Stavebnice konstrukčního charakteru využívají ke studiu posluchači oboru Učitelství technické a informační výchovy pro střední školy a druhý stupeň základních škol na pedagogické fakultě. Ač by se mohlo zdát, že si ve speciální učebně jen hrají, opak je pravdou.

Studenti se učí sestavovat, řídit a do výuky vhodně zařazovat vybrané technické experimenty. Současně k nim vytvářejí odpovídající didaktické materiály. To vše mohou později uplatit ve své profesi. Zatím si musí vystačit s omezenými prostory, větší učebnu s modernějším vybavením však získají v dostavbě fakulty letos na podzim.

„Řešíme zde aplikační rovinu oborové didaktiky, přičemž vycházíme mimo jiné i z konstruktivistických teorií založených na prožití a vyzkoušení reálné aktivity, kterou později budou studenti předvádět ve výuce na školách. Umožní jim to tyto činnosti před žáky lépe navozovat a řídit,“ uvedl Martin Havelka z katedry technické a informační výchovy.

Škola hrou

V učebně familiárně přezdívané lego si studenti s pomocí stavebnic navrhnou a následně sestaví konkrétní model či konstrukci, kterým „vdechnou život“ sestaveným programem a zpracují k němu metodické a didaktické materiály pro vlastní výuku. „Netrpělivě čekáme na novou učebnu pro didaktická praktika, neboť zdejší prostory jsou nám už malé. Dostavba nám umožní zkvalitnění výuky, v současné době se konají výběrová řízení na dovybavení technikou. Výuku budeme moci nabídnout i posluchačům dalších oborů,“ doplnil Havelka.

Studenti pracují s vyspělejší řadou konstrukčních stavebnic Lego Mindstorms Education NXT. Mohou sestavit modely různých technických zařízení, například vozidlo, funkční převodovku či diferenciál. K nim vytvoří program, díky němuž model uvedou do chodu. „Studenti se tak učí systémově uvažovat a sestavovat algoritmy. Mohou simulovat činnost zařízení, která jsou ve skutečné podobě nedostupná, drahá či nebezpečná. Dají se tak zajímavým a moderním způsobem realizovat i laboratorní pokusy, které známé z fyziky, biologie či chemie,“ doplnil Havelka.

Modely pomáhají ke komplexnímu pojetí výuky

Lego svou širokou paletou možností umožňuje i přípravu učitelů pro první stupeň základních škol či v mateřských školách. „Studenti těchto oborů, a ve školách pak jejich žáci, si mohou vytvořit a naprogramovat model náročností přiměřený tomuto stupni vzdělávání. Využívají komplexní přístup v podobě propojení dimenzí přírodovědných, jazykových, matematických a dalších. Součástí podpůrných didaktických materiálů pro daný model je i motivační flash animace, která navodí určitou výchozí situaci a na základě toho učitel může s žáky řešit komplexní problém,“ vysvětlil Havelka.

Obor učitelství technické a informační výchovy si vybírají spíše muži. Ani příslušnice něžného pohlaví ale v šikovnosti při práci se stavebnicemi nezaostávají. „Tato výuka je baví, studenti sem chodí rádi. Pro někoho je konstrukční stavebnice z počátku jen kupa kostek a potřebuje ke stavbě konstrukcí návod skrývající postup práce. Jiní návody nepotřebují a dokáží vymyslet zcela originální modely a konstrukce. Některé studenty tato činnost zaujala natolik, že zde strávili několik set hodin a jejich snaha vyústila do hodnotné diplomové práce,“ poznamenal Havelka.

Nová budova výzkumně vzdělávacího areálu pedagogické fakulty je téměř postavena. Stavební práce začaly loni v květnu. Projekt za téměř 300 milionů korun získal příspěvek Evropské unie 255 milionů a ze státního rozpočtu zhruba 45 milionů korun.


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.