Barokní slavnosti přivítaly belgický sbor i německé kontratenory

Steve Wächter v roli Diany v opeře Endymio.
Fotogalerie Milada Hronová
sobota 11. července 2015, 07:55 - Text: Milada Hronová

Operu Apollo et Hyacinthus i alegorické melodrama Saeculum coronatum vystřídala na Olomouckých barokních slavnostech neobarokní jednoaktovka Endymio. V programu letošního festivalu ji doplňují belgický sbor Canta Ludens s dirigentem Filipem Martensem a exkluzivně němečtí kontratenoroví sólisté. Steve Wächter, Carl Thiemt a Stefan Kunath na festivalu reprezentují obor, který se v České republice nevyučuje.

„Každý muž má možnost stát se kontratenorem, je to především věc citu a umění využívat falzetu. Většinou však platí, že čím vyšší je přirozený hlas, tím nižší polohu zaujímá kontratenor,“ uvedl absolvent drážďanské Hochschule für Music Carl Maria von Weber Steve Wächter. Devět let studoval tenor a později kontratenor u profesora Hartumuta Zabela, jenž se podílel na posazení i technice Wächterova hlasu. Steve Wächter miluje Beethovena, sopránové hlasy a především romantismus. Barokní hudba jej pohltila právě při studiu na akademii.

„Na tom, kdy se školením kontratenorového hlasu interpret začne, nezáleží. Jde vlastně o stejné školení hlasu, které se jen více zaměřuje na ornament a interpretaci. Kontratenor využívá oba rejstříky mužského hlasu, tedy hrudní i falzet, a podstatné je umět se svým hlasem pracovat. Je důležité umět kontrolovat hlas prostřednictvím vdechovaného a vydechovaného vzduchu a naučit se používat ke kontrole tlaku vzduchu celé tělo,“ doplnil Wächter.  

Staré italské libreto Endymio o sličném mladíkovi, jenž upadl do věčného spánku, který mu zajistil věčné mládí, zaznělo poprvé v roce 1727 v kroměřížském zámku. Autorem původní hudby byl patrně Joane Baptista – Jan Kopecký. Tomáš Hanzlík z katedry hudební výchovy původní ztracené dílo zkrátil a tříhodinovou operu zkoncentroval do zhruba hodinové jednoaktovky. Při novém zhudebnění opery se nechal inspirovat atmosférou a duchem hudebního života v piaristických seminářích 17. a 18. století.

„O tehdejší výuce zpěvu sice existují traktáty, ale jakým způsobem se zpěv skutečně učil, se vlastně neví,“ připustil skladatel Hanzlík. Ve své disertační práci se věnoval piaristickému řádu, který se hudební výchově tehdy věnoval. O způsobu výuky se však podle něj dochovalo velmi málo informací, všechny známé výukové techniky vznikly až ve 20. století. V Česku se kontratenor doposud vyučuje pouze příležitostně během speciálních kurzů.

Endymio doprovází při slavnostech belgický smíšený pěvecký sbor Canta Ludens z Drongen, který vede klavírista a dirigent Filip Martens. Na Univerzitě Palackého účinkovalo zmíněné hudební těleso již před deseti lety, především díky spolupráci s katedrou nederlandistiky.

„Nápad realizovat Endymio společně s českým Damian Orchestra a belgickým pěveckým sborem Canta Ludens se podařilo uskutečnit díky podpoře vlámské vlády, jejíž zástupce pro Českou republiku David Maenaut převzal nad celým festivalem záštitu. Hudebního nastudování se tentokrát ujal vynikající belgický dirigent, pianista a skladatel Filip Martens, který dnes působí jako doprovodný pianista v Lemmens ústavu a v hudební akademii v Eeklo, “ doplnila produkční festivalu Kateřina Zahradníčková.

Olomoucké barokní slavnosti, které začaly prvního července, otevřou v pondělí večer další díl svého třítýdenního programu. Na scénu se chystají komické opery Aurea libertas a Veritas exulant. Závěr třetího ročníku bude patřit slavnému Monteverdiho příběhu, inspirovaného řeckou mytologií Orfeus. Poslední představení se uskuteční 24. července, kdy se atriem Konviktu rozezní Vivaldiho alegorická serenáda La senna festeggiante.

Více ZDE:


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.