Výzkum se zabýval rizikovým chováním dětí, pomůže při prevenci
Are we growing up healthy? Vyrůstáme zdravě? Tak se jmenoval projekt, během něhož se odborníci na životní styl zabývali rizikovým chováním patnáctiletých. Výzkumu se zúčastnilo přes dva tisíce žáků z náhodně vybraných škol v zemích Visegrádské čtyřky.
„Projekt se zaměřil na výzkum a možnosti intervencí, které se týkají sociálních norem a prevence rizikových faktorů u teenagerů. Cílem je poskytnout mladým lidem informace o chování vrstevníků v podobě personalizované zpětné vazby. Tyto metody se používají jako prostředek prevence v USA a v Austrálii, s realizací projektu lze tuto preventivní metodu popularizovat i v evropských zemích,“ uvedl Ferdinand Salonna z Institutu aktivního životního stylu fakulty tělesné kultury.
Odborníci se v rámci středoevropské kampaně V4Voices ptali deváťáků, zda pravidelně snídají, jedí ovoce a zeleninu, jestli se věnují nějaké pohybové aktivitě nebo jestli mají zkušenosti s konzumací alkoholu nebo třeba kouřením marihuany. Zajímalo je také, jak vnímají podobné chování u svých vrstevníků. Výzkum vycházel z myšlenky, že pokud děti považují svoji zveličenou představu o svém okolí za normální stav, mají menší zábrany k rizikovému chování.
„Zjistili jsme mírné rozdíly v chování žáků z jednotlivých zemí. Jedno však bylo společné - děti výrazně zveličují rizikové chování svých spolužáků, co se týká konzumace alkoholu a kouření tabákových výrobků a marihuany. Za posledních třicet dní například přiznalo kouření cigaret 21 procent žáků, ale více než polovina dotázaných si myslí, že kouří většina spolužáků. Děvčata přitom zveličují více než chlapci a potvrdil se i trend zjištěný jinými studiemi, že děvčata v tomto věku kouří více než chlapci,“ komentoval výsledky Salonna.
Následně se dvacítka žáků zastupujících zúčastněné země sešla na workshopu ve slovenské obci Danišovce. „Pobyt byl zaměřen na naslouchání jejich subjektivnímu vnímání problematiky rizikového chování v jejich konkrétním prostředí, žáci prezentovali daná témata a vyjadřovali se i k obsahu připravované zpětné vazby. Vybraní žáci měli dále fungovat na svých školách jako patroni a pomocníci projektu,“ dodal další z řešitelů Michal Vorlíček.
Zpětnou vazbu na své odpovědi děti získaly prostřednictvím webových stránek V4Voices. Tam je k dispozici i dotazník, který žáci vyplňovali a který si mohou projít i současní deváťáci.
Přínos projektu, jehož úplný název zní Are we growing up healthy? Social norms approach to promote healthy adolescent lifestyle in Visegrad, spočívá v navázání partnerství pracovišť u nás, v Polsku, Maďarsku a na Slovensku pro oblast preventivních programů zaměřených na rizikové chování dětí a mládeže. Důležité přitom je samotné zapojení dětí, které se na tvorbě tohoto preventivního nástroje podílely. Projekt byl financován Mezinárodním visegrádským fondem.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.