Přírodovědci debatovali s učiteli o pedagogických praxích

O pedagogických praxích mluvili zástupci přírodovědecké fakulty i učitelé ze středních škol.
Foto: Martina Šaradínová
pátek 4. prosince 2015, 12:29 - Text: Martina Šaradínová

Podněty k pedagogickým praxím si ve čtvrtek vyměňovali zástupci přírodovědecké fakulty a středních škol. Kabinet pedagogické přípravy se totiž snaží organizaci praxí vylepšovat, proto vítá připomínky učitelů. Ti se shodli zejména na tom, že studenti by se měli na praxi do základních a středních škol dostat častěji a dříve.

„Potřebujeme ze škol zpětnou vazbu, vítáme všechny připomínky a náměty. Naším cílem je, aby praxe měly pro studenty přínos a učitele na školách příliš nezatěžovaly. Jde o to sladit naše pohledy,“ uvedla Jana Slezáková z Kabinetu pedagogické přípravy.

Studenti přírodovědecké fakulty absolvují souvislou pedagogickou praxi v prvním a druhém ročníku navazujícího magisterského studia učitelského směru, vždy po dobu tří týdnů. „Za každý aprobační předmět absolvují patnáct rozborových hodin. Tedy minimálně tři náslechy a dvanáct samostatných výstupů. Školy o praxe zájem mají. Je to pro ně prestižní věc, když jim tam studenty vyšleme. Naše fakulta na praxe přispívá, vedoucí učitelé dostanou honorář 1200 korun za jeden aprobační předmět,“ doplnila Slezáková.

Učitelé se ale shodli na tom, že studenti by potřebovali praxí více a dříve. Například na náslechy by podle nich mohli chodit už během bakalářského studia, například v letním semestru prvního ročníku. S tím souhlasí i Barbora Slováková, která učí na základní škole v Litovli a současně studuje doktorské studium v oboru Didaktika matematiky na přírodovědecké fakultě. „Praxe bylo během magisterského studia málo, to potvrdí všichni studenti. Čím dřív praxe přijdou a čím více jich bude, tím lépe. Samozřejmě se to nedá udělat tak, aby člověk ze školy odcházel jako hotový učitel, spoustu věcí se naučí až v praxi, ale určitě by bylo dobré pedagogické praxe posílit,“ domnívá se Slováková. 

Systém pedagogických praxí doznal v tomto akademickém roce několika změn. Například mezi povinné praxe, kterými doposud byly jen praxe souvislé, se zařadila také praxe asistentská. Kabinet pedagogické přípravy plánuje v příštím akademickém roce posílit volitelné náslechové praxe o staronový typ praxe, jejíž jádro spočívá ve vedení mimoškolní zájmové činnosti. Akreditační komise také schválila v navazujícím magisterském studiu jednooborové kombinované učitelské studium matematiky a deskriptivní geometrie, které je určeno učitelům k doplnění aprobace. 


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.