Olomouckou mapu stojanů pro kola vytvořili studenti

Ilustrační foto:
Pavel Konečný
středa 8. května 2013, 15:27 - Text: Martina Šaradínová

Digitální mapa, která sleduje přítomnost cyklistických stojanů v Olomouci, vznikla na přírodovědecké fakultě. Studenti ji vytvořili v rámci nového předmětu participativní GIS (geografické informační systémy), který se na žádné jiné univerzitě v tuzemsku nevyučuje. Materiál by mohl být podkladem i pro vedení města, které připravuje cyklistickou strategii pro další roky.

Nový předmět absolvovali studenti na katedře rozvojových studií, kteří si sami vymysleli témata pro svoje praktické práce. Jednou z nich byla právě mapa cyklostojanů a dalších služeb v krajském městě.

„Cílem bylo vytvořit komunitní projekt, kde by použili geoinformatiku nebo kartografii a řešili určitý prostorový problém ve společnosti. Měli dojem, že v Olomouci je málo stojanů na kola, proto se rozhodli pro toto téma. Celkem na něm zhruba měsíc pracovali čtyři studenti katedry rozvojových studií a katedry geoinformatiky,“ uvedl garant předmětu Jiří Pánek z katedry rozvojových studií.

Informace mohl doplnit kdokoliv

Studenti vytvořili celkem tři mapy. Jedna byla na internetu a dvě tištěné v menze a na přírodovědecké fakultě. Lidé do nich přidávali informace, kde se stojany nacházejí, nebo kde naopak chybějí. Studenti pak místa objeli a informace ověřili. Výsledkem je mapa, která je dostupná na internetu. Výsledky si studenti museli obhájit před svými kolegy a také je předat komunitě, které se týkají.

Práce by navíc nemusela skončit v šuplíku. Město totiž nyní chystá strategii pro cyklistickou dopravu v následujících letech, a proto by studenti materiál zástupcům magistrátu chtěli předat k využití. Nabízí se možnost porovnání výsledků studentské práce s dosavadními dokumenty, které má k dispozici vedení města.

„Studenti zapojili nejen invenci, ale i pokročilejší geoinformační technologie. Celkem zmapovali skoro osmdesát bodů, výstupy jsou na digitální mapě širšího centra Olomouce. Každý si na ni může kliknout,“ uvedl Pánek.

O předmět je zájem, měl by pokračovat

Nový předmět participativní GIS má za sebou jednosemestrální výuku. Vzhledem k velkému zájmu by měl pokračovat i v příštím akademickém roce. „Je to takový nový proud v geoinformatice, který se snaží využívat geoinformační technologie v komunitním rozvoji a nahlížet na prostorová data s vyšší mírou sociálního cítění. Snaží se hledat za daty příběh, tedy proč se lidé chovají tak, jak se chovají,“ uvedl Pánek.

Studenti se v novém předmětu učili metody sběru prostorových dat, možnosti jejich vizualizace, práci s mapou či využití geoinformačních systémů. Na to navázala praktická část, tedy příprava projektů. Posluchači se vedle cyklistických stojanů zaměřili například i na bezpečnost cest, jimiž chodí školáci v Holešově do školy, či na dostupnost jednoho z mateřských center pro rodiče s kočárky. 

Olomoucká mapa stojanů je ZDE.

 


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.