Kdy začít s popularizací vědy? Co nejdříve
O zkušenosti s popularizací vědy či prací s talentovanými dětmi se dnes podělili zástupci olomoucké přírodovědecké fakulty na konferenci SciCom v přírodních vědách II., která se koná na Vysoké škole báňské – Technické univerzitě v Ostravě.
„Na konferenci se setkávají účastníci projektů, které již probíhají. Cílem je, aby si předali zkušenosti a našli třeba u kolegů inspiraci. Intenzivně jsme letos zvali i pedagogy ze středních škol, odezva ale nebyla taková, jak bychom si představovali,“ uvedl Tomáš Gráf, odborný garant konference a vedoucí Hvězdárny a planetária Johanna Palisy v Ostravě.
Program byl rozdělen do tří částí. Vedle představení nejzajímavějších projektů pro popularizaci vědy ve školách a v médiích se účastníci zaměřili i na otázku vyhledávání a práce s talentovanými dětmi a mládeží.
Problematice využití nejmodernějších technologií se věnovala vedoucí Centra popularizace Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého Blanka Krausová. Podle ní se popularizátoři vědy snaží zvýšit zájem veřejnosti o vědu a techniku, realizují celoživotní vzdělávání, zajišťují volnočasové aktivity a do jisté míry také suplují některé části školního vzdělávání. „Do školy děti přijít musí, k nám ne. Abychom je přilákali, musíme jim informace předávat zajímavou formou a s využitím nejmodernějších technologií,“ uvedla Krausová.
Klub nadaných dětí, který od roku 2012 pořádá přírodovědecká fakulta ve spolupráci s Mensou ČR, představila Eva Jungová. „Klub vznikl na žádost dětí, které se chtěly vědě věnovat soustavněji. Kluby nadaných dětí existují i jinde, my jsme ale specifičtí tím, že fungujeme na fakultě a využíváme její zázemí i odborníky. Chodíme nejen do laboratoří, ale lákavé jsou třeba i stolní hry,“ uvedla Jungová. Zvídavost dětí se odborníci snaží ukojit například i při pronikání do tajů entomologie, daktyloskopie nebo optiky.
Na dvoudenní konferenci, která pokračuje i ve středu, přijelo zhruba sto účastníků nejen z tuzemska, ale i Velké Británie a Rakouska. Jednalo se o popularizátory vědy z vysokých škol, vědeckých center, planetárií, Akademie věd či Národního muzea v Praze. Shodli se na tom, že vědu lze srozumitelnou cestou přiblížit už malým dětem. Sloužit k tomu mohou například letní tábory, divadelní představení, soutěže či třeba přednášky pro talentované žáky.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.