Fyzikální kaleidoskop a jeho experimenty přilákaly stovky zájemců
Pojedenácté se studentům středních škol otevřela fyzikální pracoviště přírodovědecké fakulty, která pro ně i v letošním roce připravila Olomoucký fyzikální kaleidoskop. Včerejší přednáškové dopoledne obohatily atraktivní fyzikální experimenty a exkurze do laboratoří.
Přednáškový program nabídl mladým příznivcům přírodních věd pestrou škálu témat od využití nanotechnologií v praxi, budoucnosti kvantového internetu až po aktuální poznatky o nobelovském Higgsově bosonu.
Přitažlivá forma i obsah
„Výběr témat se snažíme každoročně obměňovat a pokaždé pozvat alespoň jednoho hosta z partnerských institucí. Letos to byl Vladimír Wagner z Ústavu jaderné fyziky v Řeži u Prahy, který působí v rámci projektu CERN a věnuje se i popularizaci částicové fyziky. Hlavní část programu ale tvoří prezentace toho, co vzniká na fyzikálních pracovištích fakulty,“ přiblížil náplň kaleidoskopu jeho hlavní organizátor Lukáš Richterek z katedry experimentální fyziky.
Popularizační formu své přednášky dodržel i Miroslav Mašláň, který studenty seznámil s aplikacemi nanotechnologií. „Téma musí být podáno zjednodušenou formou. Jde o to ukázat, že produkty nanotechnologického výzkumu dnes už běžně používáme – ať jde o uhlíková vlákna v tenisových raketách nebo karbonové rámy kol,“ doplnil Mašláň.
Nejen nanotechnologie přilákaly do Olomouce studenta zábřežského gymnázia Ivo Chládka. „Zajímají mě možnosti kvantového internetu,“ uvedl Chládek. Téma slunečních plachetnic a světelných motorů zaujalo Daniela Kukrleho z Vyšší odborní školy v Šumperku. „Fyzika mě baví, užší zájem ale zatím nemám,“ řekl Kukrle.
Středoškoláci se také seznámili s přístrojovým vybavením fyzikálních laboratoří. Exkurze umožnily nahlédnout do tajů optoelektroniky, kvantové optiky, atomové a jaderné fyziky nebo aplikací laserů a holografie. Pro zájemce byl připraven také skenovací elektronový mikroskop nedávno pořízený pro praktickou výuku nanoskopie.
Fanclub fyziky
Každoroční popularizační akce přilákala téměř čtyři stovky zájemců o přírodní vědy. Podle Richterka přijeli i studenti i ze Zlínského nebo Moravskoslezského kraje. „Pokaždé se objeví noví zájemci i z dalších škol, ale postupem času se už vytvořilo jejich stabilní jádro, s nímž spolupracujeme dlouhodobě,“ uvedl Richterek.
Jeho slova potvrdil i pedagog Jan Saxa z Vyšší odborné školy v Šumperku. „Většinou vybírám ty starší studenty, kteří se už rozmýšlejí, kam půjdou studovat dál. A vždycky alespoň pár z nich nakonec jde právě do Olomouce, třeba na informatiku, optoelektroniku nebo příbuzné obory,“ potvrdil Saxa.
Na organizaci fyzikálního kaleidoskopu se významně podílejí studenti vyšších ročníků přírodovědecké fakulty. Jde zejména o posluchače učitelského studia, kteří vedou prezentace v laboratořích a kteří za rok či za dva povedou samostatnou výuku na školách.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.