Projekt HELP pomáhá zvýšit úroveň profesní angličtiny zdravotníků

Ukázka náhledu jednoho z připravovaných modulů.
Repro: Žurnál UP
úterý 22. března 2016, 13:00 - Text: Velena Mazochová

Analýza vzdělávacích potřeb v oblasti zdravotnické angličtiny je jedním z prvních výstupů mezinárodního projektu Healthcare English Language Programme (HELP), na jehož řešení se podílí fakulta zdravotnických věd. Výsledky budou využity k  vytvoření moderních výukových modulů pro zvýšení úrovně profesní angličtiny studentů zdravotnických oborů a zdravotnického personálu ve středoevropských zemích.

Rozsáhlého dotazníkového šetření se zúčastnilo více než dvě stě studentů a zdravotníků a více než sedmdesát učitelů angličtiny z několika evropských zemí, kteří odpovídali na otázky týkající se preferencí, potřeb a zkušeností z výuky anglického jazyka pro nelékařské zdravotní obory. Průzkum probíhal od října 2014 do března minulého roku ve Španělsku, Irsku, Polsku, Litvě, Itálii, Rakousku, Holandsku, České republice a na Slovensku.

Studenti preferují multikulturní témata

„Data jsme sbírali od studentů zdravotnických oborů a respondentů s praxí v zahraničí a mezi učiteli angličtiny na odborných zdravotnických školách a univerzitách. Šetření vedl náš partner ze Slovenské zdravotnické univerzity,“ uvedl odborný asistent Ústavu společenských věd fakulty zdravotnických věd a člen mezinárodního týmu Lukáš Merz.

K nejzajímavějším výsledkům řadí zejména rozdíly mezi odpověďmi studentů a učitelů i poznatky o využívání e-learningu. „Studenti mají mnohem větší zájem zařadit do výuky témata multikulturního rázu, jako jsou například otázky víry, zvyků a společenských pravidel, které se týkají oblasti poskytování zdravotní péče. Druhá zajímavost je, že ačkoli většina učitelů i studentů používá ke studiu internet a připojením jsou vybavena téměř všechna pracoviště, využití e-learningových platforem ve výuce je minimální,“ zdůraznil Lukáš Merz.

První výukové moduly

Na základě dokončené analýzy byly v další fázi mezinárodní spolupráce vytvořeny první výukové moduly, jejichž předběžné testování proběhne v následujících měsících. „Budeme zjišťovat, zda obsahově, úrovní znalostí a požadavků odpovídají předpokládaným cílům. V září bude zahájeno plné testování všech dvaceti vytvořených modulů, které budou v tu dobu již k dispozici,“ objasnil Lukáš Merz.

Ve stejnou dobu proběhne také testování speciální on-line platformy, jejíž vývoj garantuje španělský člen konsorcia - organizace Tecnalia.  „Ta v současnosti rozjíždí práce na prostředí, do nějž budou výukové materiály implementovány. Platforma poběží v e-learningovém prostředí Moodle a bude obsahovat kromě textů a cvičení i audio a video materiály,“ upřesnil Lukáš Merz.

Finální výstupy se představí v Olomouci

Tištěné materiály a výuková platforma by měly být oficiálně zveřejněny a zpřístupněny na závěrečné konferenci projektu HELP, která se uskuteční v červnu 2017 v Olomouci. „Veškerý obsah bude všem zájemcům přístupný zdarma.  Univerzita Palackého bude mít navíc zhruba stovku vytištěných ´učebnic´, se kterými budou moci studenti pracovat přímo v hodinách nebo v rámci samostudia,“ doplnil Lukáš Merz.

Projekt HELP je zaměřen na vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, především ve středoevropských zemích. Jeho primární cílovou skupinou jsou studenti zdravotnických oborů a zdravotní sestry se zájmem o získání zkušeností nebo pracovního uplatnění v zemích Evropské unie. V mezinárodním konsorciu spolupracuje olomoucká fakulta s akademickými pracovišti a inovativními centry v Irsku, Německu, Španělsku, Litvě, Polsku a na Slovensku.

Dosavadní výsledky a náhled prvních pracovních verzí připravovaných modulů je k dispozici na webové adrese projektu ZDE.


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.