Žítkovskou bohyni si v Olomouci poslechl i skladatel Vladimír Franz. Janu Vičarovi složil poklonu

Jan Vičar při premiéře Žítkovské bohyně v sále Reduta.
Foto: Milada Hronová
pátek 8. ledna 2016, 07:10 - Text: Milada Hronová

Moravská filharmonie uvedla na sklonku roku v premiéře Žítkovskou bohyni. Orchestrální fantazii pro symfonický orchestr s mezzosopránovým sólem složil Jan Vičar z Univerzity Palackého.

 „Byl to opravdu silný a krásný zážitek. Oblouk nesoucí a neopouštějící napětí zjevující se a zpřítomňující se síly země – jako by se pářila pole mezi mokrými bloky vápence – a člověk tu energii bral, měnil v nástroj a směroval ji. Krása!“ Tak zhodnotil skladatel a malíř Vladimír Franz Žítkovskou bohyni po koncertě.  Komponista Jan Vičar z katedry muzikologie ji dokončil v září. S tradicemi moravských Kopanic a žítkovských bohyní se seznámil už v roce 2004, když pro chlapecko-mužský sbor Boni pueri komponoval cyklus K horám.

„Orchestrální fantazie Žítkovská bohyně je inspirována přírodou Bílých Karpat a literárními pracemi kněze Josefa Hofera, národopisce Jiřího Jilíka a spisovatelky Kateřiny Tučkové. Právě její sugestivní bestseller mi vloni téma připomněl,“ přiblížil vznik díla Jan Vičar. Se všemi účinkujícími v Redutě byl velmi spokojený. Přípravě náročné skladby podle něj věnovali velkou péči jak dirigent Marek Štilec, tak i Moravská filharmonie.

„Byli výteční, zejména žestě. Famózní byla i mezzosopranistka Barbora Martínková – Polášková. Jsem interpretům velmi vděčný.  Pokud se totiž interpretace nezdaří, bývá premiéra, byť kvalitní skladby, zároveň její derniérou. A to se snad tentokrát nestane,“ dodal Vičar.  

Šestnáctiminutový celek není dílo folklorní, využívá naopak soudobých kompozičních postupů a podle autora je zvláštností orchestrální instrumentace i využití ženského hlasu. Dílo je složeno ze čtyř kontrastních částí, které jsou v partituře označeny jako Žítková, Vyškovec, Zaříkání bouře a Chabová.

„Srovnávám-li výsledek svého kompozičního úsilí a zvolený námět se stavem současného světa, konstatuji, že Žítkovská bohyně je dílo idylické, dokonce únikové. Na dílo angažované či hudebně experimentální jsem neměl dostatek chuti, času a odvahy,“ řekl Vičar. Orchestrální partituru skladby vydává v těchto dnech Nakladatelství Českého rozhlasu.

 

 


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.