Veronika Kavenská zkoumá šamanskou ayahuascu

Veronika Kavenská s vlajkou kmene Šipibů.
Foto: Milada Hronová
pondělí 14. ledna 2013, 14:30 - Text: Milada Hronová

K šamanské rostlině peruánských indiánů se psycholožka z filozofické fakulty Veronika Kavenská dostala vlastně náhodou. Při výzkumu účinku halucinogenů v léčbě drogové závislosti. Dnes ayahuascu [aja´wasku] zkoumají i její studenti.

„V magisterském studiu jsem se zajímala o rituály domorodých kmenů. Chtěla jsem se za nimi vypravit do Jižní Ameriky,“ vzpomněla Kavenská. Do peruánského Takiwasi – terapeutického centra pro drogově závislé muže – poprvé odcestovala před pěti lety o prázdninách mezi čtvrtým a pátým ročníkem studia. Tehdy se také poprvé setkala s ayahuascou. V rámci doktorského studia pak na okraji Amazonie strávila téměř rok. 

Jako psycholog se zapojovala do všech aktivit s pacienty. Sledovala léčbu šesti z nich. „Zaujala mne komplexnost léčby. Nejde jen o to neužívat drogy. Lidé v centru řeší svůj život komplexně, i v rovině duchovní. Řeší smysl svého života, vztahy s lidmi,“ řekla psycholožka. Ze své cesty si tehdy přivezla vlajku kmene Šipibů. „Domorodí lidé do ní vetkávají léčivé písně, které mají vést k uzdravení. Podle vetkaného vzoru je dokážou zpívat,“ uvedla Kavenská.

Hořká směs na nemoci

Ayahuasca je rozrostlá liána, která roste v peruánské, brazilské, kolumbijské i ekvádorské části Amazonie. Tamní kmeny ji užívají od nepaměti. „Liána je zdrojem inhibitoru monoaminooxidázy, která bývá součásti některých antidepresiv. Dává se do směsi s dalšími rostlinami, minimálně s jednou, která se v tamním prostředí nazývá čakruna. Ta zase obsahuje DNT, což je halucinogenní látka, kterou máme v mozku. Uvolňuje se například při snění. V mozku byla detekována také u lidí, kteří se nacházeli ve stavech blízko smrti,“ vysvětlila Kavenská. 

Směs ayahuascy a čakruny se vaří ve vodě asi dvanáct hodin. Důležitý je přitom ale i místní rituál. „Výsledkem je pak velmi hustá, hnědá, hořká tekutina, silné a nepříjemné chuti. Je silně halucinogenní a kmeny ji dodnes používají nejen na fyzické, ale i duševní nemoci,“ dodala Kavenská. Ayahuasca je podle ní v Amazonii součástí kultury, náboženství i kosmovize.

Šamanský turismus

Loni v červenci zahájila Kavenská práci na projektu, který je zaměřený na ayahuascový šamanský turismus. „Nyní se věnuji lidem, kteří odjíždějí užívat ayahuascu do Jižní Ameriky. Zkušenost s ní mají stovky, možná i tisíce lidí. Je spousta těch, kteří za touto rostlinou organizují cesty,“ podotkla Kavenská.

Od června se bude zabývat výzkumem a ptát se v Peru lidí, proč přijeli, jaké je jejich motivace, co si přijeli léčit, jaké jsou jejich prožitky a jestli tato léčba jejich problém vyřešila. Výstupy by měly sloužit i široké veřejnosti, předložit je má v červnu 2014.

„Pod mým vedením se ayahuasce věnuje jedna studentka ve své bakalářské a jedna v diplomové práci. Obě jsou ve fázi sběru dat,“ uvedla Kavenská, která se věnuje nejen možnosti využití halucinogenů při léčbě drogových závislostí, ale i spirituálním dimenzím závislostí, analytické psychoterapii a školní psychologii.

V návaznosti na její výzkum se tématu věnuje dalších pět studentů, který podporuje filozofická fakulta svým Fondem pro podporu vědecké činnosti.


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.