Studenti popularizují humanitní vědy na YouTube

Repro: Žurnál UP
sobota 27. února 2016, 07:30 - Text: (red)

Skupina studentů Univerzity Palackého natáčí videa s akademiky a dávají originální formou prostor učitelům filozofické fakulty mluvit o aktuálních tématech. Každý týden v semestru uvádí nový díl videoseriálu Akademická čtvrthodinka (A15) a přibližují humanitní vědy širokému publiku.

Pod supervizí univerzitní Audiovizuální produkce vznikl projekt několika studentů filozofické fakulty, který chce nezvyklým způsobem popularizovat humanitní a společenské vědy. V sérii 3–5 minutových videí dávají studenti prostor akademikům všech dvaceti kateder fakulty, aby mluvili o vědeckých tématech na pomezí své odbornosti a aktuálního dění.

Celý projekt je pod záštitou univerzity, k jejímuž prostředí odkazuje i název. Proděkan filozofické fakulty pro organizaci a rozvoj Ondřej Molnár, který na studenty dohlíží, říká: „Nejúspěšnější projekty jsou často ty, které vzniknou spontánně v hloučku těch, kteří sdílí chuť do práce, nadšení a stejný cíl. Studenti Akademické čtvrthodinky si vybírají témata, akademiky, formát, informační kanály, zkrátka vše, takže převzít záštitu nad takovým projektem bylo pro filozofickou fakultu spíše ctí než čímkoli jiným. Na filozofické fakultě se však dlouhodobě snažíme studentům pro takové projekty vytvářet vhodné prostředí a studentské aktivity maximálně podporujeme. O to více nás pak těší, když něco jako A15 vzniká."

Studentský rukopis je znát v grafické podobě videí: „Chtěli jsme dát humanitním vědám do rukou nástroj, jak přitáhnout pozornost mladého publika. Inspirovali jsme se u fungujících modelů v zahraničí, které mají ve zvyku podávat vědecká témata odlehčeným způsobem, a zkoušíme, jak na to budou ostatní studenti reagovat,” říká studentka Barbora Prágerová, režisérka projektu. „Pro oživení témat vkládáme do videí nejrůznější grafiku: obrázky, animace a texty. Snažíme se vytvořit formát blízký častým uživatelům internetu, mezi které se počítáme. Zároveň všechny funkce filmového štábu zastáváme sami, a tak je pro nás natáčení ,ápatnáctky‘ občas docela výzva,” dodává.

Za hlavní komunikační kanál s diváky zvolili studenti server pro sdílení videí YouTube a sociální síť Facebook. Během podzimu loňského roku vzniklo deset videí, dalších deset čeká na postupné uvedení na začátek letního semestru. „V našich nejúspěšnějších videích vysvětlovali učitelé například co je to intersexualita, hodnotili přímou volbu prezidenta nebo odhalovali, jak na nás působí média,” vypočítává studentka. Nejnovější video letního semestru si můžete prohlédnout ZDE.

Přestože projekt cílí především na akademickou obec, ohlasu se dočkal i u širší veřejnosti. „Videa nám často sdílí stránky, které nejsou primárně zaměřené na studenty, a tak se leckdy dočkáme komentářů i od lidí o generaci starších či mladších,” doplňuje Barbora Prágerová.


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.