Stop autům. Univerzita chce změny v městské dopravě
Univerzita Palackého při včerejší veřejné debatě se zástupci politických stran deklarovala zájem o změny v městské dopravě. Požaduje rozvoj cyklistiky.
Rektor Jaroslav Miller se věnuje vývoji městských struktur a debata se podle něj za posledních padesát let výrazně posunula. „Dřívější obrovský nárůst automobilismu už nějakou dobu nahrazuje intenzivní řeč o kvalitativních aspektech městského života, o obnovně komunity ve městě, o posílení městské identity, sounáležitosti obyvatel s jedním konkrétním městem. Myslím si, že univerzitní projekt UP Bike může napomoci zvýšení kvality života,“ řekl Miller.
Čas na změnu
Jaroslav Martínek z Asociace měst pro cyklisty prohlásil, že sedm let starý Strategický plán rozvoje města Olomouce a mikroregionu Olomoucko cyklistickou dopravu neobsahuje, věnuje se pouze cyklistickým stezkám z hlediska rekreace.
„Je na čase hovořit o dopravě, mobilitě ve městě. Jakým způsobem stavíme, vytváříme města,“ zdůraznil Martínek. Jako příklad vyzdvihl Vídeň, která razantně podporuje pěší, hromadnou a cyklistickou dopravu.
Bezpečnost na prvním místě
Sednout dnes na kolo a dopravit se na něm do školy, práce, zájmového kroužku je podle mnohých často komplikované až nebezpečné. Problémem je nevyváženost v možnostech mezi dopravou pěší, cyklistickou, městskou hromadnou a automobilovou. Město pro cyklistickou variantu dopravy zatím nevytváří podmínky.
Z šetření filozofické fakulty s tisícovkou respondentů také vyplynulo, že autem lidé jezdí především proto, že je tato doprava pro ně časově výhodná, pohodlná a také bezpečná. „To je něco, co můžeme změnit, když uzpůsobíme infrastrukturu města,“ řekl dopravní psycholog Matúš Šucha z filozofické fakulty.
Bezpečnost je důležitý aspekt i podle prorektora Petra Bilíka. „Poté, co jsme odstartovali projekt UP Bike, udělal jsem rodinnou revizi cestování na kole. Zjistil jsem, že svou manželku a děti na kole z Neředína do města nepustím, neboť je to nebezpečné. Nejde o to, že trasu nějak projedete, jde o to, jak bezpečně,“ naznačil Bilík.
Konsensus
Že ke zdravému životnímu stylu patří i aktivní doprava potvrdil Zdeněk Hamřík z fakulty tělesné kultury, který vede studii HBSC věnující se životnímu stylu dětí, jejímž smyslem je vytvořit podklady pro politické rozhodování. Její výsledky ukazují, že jen 20 procent dětí je v Česku pohybově aktivních. Přitom stejný poměr dětí bojuje s nadváhou.
„Začínáme být nejobéznější populace v Evropě i v rámci světa. Aktivní doprava do životního stylu rozhodně patří,“ uvedl Hamřík.
Společně se zástupci univerzity diskutovali v Jazz Tibet Clubu politici Pavel Bednařík ze Strany zelených, Radim Schubert z ODS, Vojtěch Pikal z České pirátské strany, Antonín Staněk za ČSSD, Aleš Jakubec z TOP 09, lidovec Ladislav Šnevajs, Miroslav Žbánek z ANO a Miroslav Marek z KSČM. S rozvojem cyklodopravy v Olomouci ideově všichni souhlasili.
„Nebylo by dobré, aby se debata do budoucna věnovala pouze financím a infrastruktuře. Jsem ochoten městu vyjít vstříc. Měli bychom se však bavit víc o mentalitě lidí, to je základní problém,“ prohlásil rektor Miller a dodal, že by přivítal i osvětu. „Například, že primátor začne jezdit na kole,“ řekl.
Beseda byla součástí projektu UP Bike. Další se uskuteční zhruba za tři měsíce.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.