Psychology děsí zvýšení rychlosti na 150 kilometrů v hodině
Zvýšení povolené rychlosti na dálnicích o 20 kilometrů v hodině zvýší podle olomouckých psychologů pravděpodobnost smrtelné nehody téměř na dvojnásobek. Vysoká rychlost je nejzásadnějším faktorem ovlivňujícím nehodovost na silnicích.
Psychologové tvrdí, že zvýšený rychlostní limit ohrožuje mladé začínající řidiče. Ti často řízení nezvládnou a havarují. Následky jsou zpravidla tragické. V Česku není zákonem zaveden institut řidičského oprávnění na zkoušku, který by například omezil povolenou rychlost jízdy v počátcích řidičské praxe.
Podle Nilssonova zákona, který empiricky potvrdil Göran Nilsson v roce 2000, se při zvýšení rychlosti o jeden kilometr v hodině zvyšuje pravděpodobnost nehody se smrtelnými následky o 4,5 procenta. „Pokud tedy řidič zvýší rychlost ze sto třiceti na sto padesát kilometrů, znamená to, že riziko jeho účasti v smrtelné nehodě vzrostlo o plných devadesát procent,“ uvedl Matúš Šucha, vedoucí katedry psychologie.
Evropa rychlost snižuje
Evropská unie přijala jako svou oficiální strategii v oblasti zvyšování dopravní bezpečnosti Vizi nula (Vision Zero). Ta si jako hlavní cíl klade přijetí takových opatření, která postupně redukují počet vážných zranění a úmrtí na nulu. Česká republika se zavázala zvyšovat dopravní bezpečnost a do roku 2020 snížit počet usmrcených na silnicích o 50 procent v porovnání s rokem 2010.
„Zákon, který umožňuje navýšení rychlostního limitu na dálnicích na sto padesát kilometrů a vybraných úsecích silnic první třídy na sto deset kilometrů v hodině, je v přímém rozporu s tímto cílem,“ prohlásila Dana Černochová z Asociace dopravních psychologů ČR.
Nejbezpečněji na severu
V Evropě patří mezi dlouhodobě nejbezpečnější země Švédsko, Velká Británie a Nizozemsko. V těchto zemích je povolená rychlost na dálnicích nižší, v případě Švédska a Velké Británie 110 kilometrů, v Nizozemsku 130 kilometrů. Naopak v zemích s výrazně nižší dopravní bezpečností, v Bulharsku nebo Polsku, je rychlost 140 kilometrů v hodině.
Často uváděný příklad Německa jako země s neomezenou rychlostí je zavádějící. „Pouze na zhruba třetině dálnic je rychlost neomezená, dálnice i vozový park jsou v lepším technickém stavu, ale zejména jsou řidiči dlouhodobě vedeni k odpovědnosti a bezpečnému řízení. Navíc Německo z pohledu dopravní bezpečnosti nepatří k nejvyspělejším zemím,“ vysvětlil Šucha.
Vyšší rychlost poskytuje kratší čas ke zpracování informací a k reakci, brzdná dráha je delší a možnost vyhnout se kolizi je menší. Vyšší maximální rychlost rovněž zvýší rozdíly v rychlostech jednotlivých aut, což má za následek vyšší míru nehodovosti. Nezanedbatelný je také environmentální faktor, jelikož při vyšší rychlosti je vyšší spotřeba pohonných hmot, hluk a emise.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.