Psychologové: Přechod pro chodce je místem falešné bezpečnosti
Bezpečnost chodců v dopravě zkoumají experti z Univerzity Palackého. Psychologové z filozofické fakulty se věnují faktorům, které nejvíce přispívají ke vzniku nehod mezi chodci a řidiči, a to zejména ve městech a na přechodech pro chodce.
„Může to znít absurdně, ale přechod pro chodce, zejména bez semaforu, je místem, kde jsou chodci ohroženi nejvíce. Důvodem je zejména nerespektování jejich přednosti řidiči, ale zároveň i pocit falešné bezpečnosti. Chodec je méně opatrný,“ uvedl Matúš Šucha, vedoucí katedry psychologie a zároveň vedoucí projektu 3 crossings study.
Více chodců a cyklistů – více bezpečí
Šucha loni vedl pilotní výzkum na jednom z olomouckých přechodů. „Dozvěděli jsme se, že více než třetina řidičů nedala chodci na přechodě přednost v situaci, kdy měla. Výzkum také poukázal na tak zvaný efekt zvaný Safety in numbers, kdy větší počet pěších a cyklistů může přispět ke snížení míry rizika, neboť si řidiči si začínají zvykat, že se o vozovku musejí dělit,“ zdůraznil Šucha.
Budou-li lidé méně jezdit autem a více chodit pěšky nebo jezdit na kole, může to podle Šuchy mít i celkově pozitivní dopad na bezpečnost silničního provozu. A právě tento efekt společně se zaměřením na opatření v infrastruktuře nyní ověřují dopravní psychologové.
Snížení počtu nehod do roku 2020
Za posledních deset let se počet smrtelných nehod chodců a cyklistů snížil o 41 procent. Od roku 2010 se však sestupný trend míry smrtelných úrazů chodců a cyklistů výrazně zpomalil.
V roce 2013 zahynulo na silnicích Evropské unie 7600 cyklistů a chodců. V přepočtu na leteckou dopravu to znamená každotýdenní pád plně obsazeného dopravního letadla. Česko se navíc dlouhodobě řadí mezi země, v nichž je podíl úmrtí chodců a cyklistů jeden z nejvyšších. Každá čtvrtá oběť dopravní nehody je chodec.
Do roku 2020 si unie předsevzala snížit počet smrtelných dopravních nehod na polovinu. Evropská rada pro bezpečnost dopravy doporučuje místním úřadům zřizovat v obytných oblastech a v oblastech s vysokým výskytem chodců a cyklistů zóny s omezením rychlosti na 30 kilometrů v hodině. V mnoha zemích se již taková opatření zavádějí do praxe.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.