Program MusicOlomouc přemostilo minimalistické jazzování

SWOP: Foto KZK
středa 22. dubna 2015, 09:15 - Text: Jan Košulič

Včerejší koncert jazzové kapely SWOMP dokonale zapadl do inspirativních podkrovních prostor Konviktu. Premiérově na něm zazněla skladba Schultz Gate. Saxofonista Michal Wróblewski ji věnoval ubytovně v Norsku, ve které momentálně žije. Včerejší jazzování vytvořilo spojovací most mezi prvním klavírním koncertem z děl českých i světových avantgardních autorů a dnešním koncertem Pavla Zlámala a George Cremaschiho.

Duchovními otci projektu SWOMP jsou saxofonista Michal Wróblewski a trumpetista Jan Přibil. Název kapely tvoří první písmena jmen jejích členů, jimiž jsou ještě kontrabasista Vladimír Micenko, bubeník Kamil Slezák a hráč na marimbu Martin Opršál.

Dreaming

Inspirací první skladby včerejšího koncertu Dreaming byl Wroblewskému poslední sen před probuzením, kterým začíná nový den. V následující nostalgické Drops užili SWOMP široké rozeznívání kamenů marimby pomocí smyčce přes neznělé foukání do dechových nástrojů až k saxofonovým multifonikám.

Cockoo's Nest je podle autora skladbou schizofrenní, ovlivněnou dojmy z Formanova filmu Přelet nad kukaččím hnízdem. Schizofrenii bychom mohli nacházet třeba v rozvolněných sólech saxofonu a trubky znějících nad komponovanou repetitivní marimbou a kontrabasem či v postupném „rozpadu“ tématu trubky a saxofonu směrem k úplné disharmonii.

Difference and Repetition

První polovinu koncertu doplnily ještě skladby Infantile a Anima. V druhé části večera zazněly Chalupa na konci tunelu, Plateaux, Schultz Gate, Difference and Repetition a jeden volně improvizovaný kus vystavěný na tichých zvukových efektech.

Wróblewski jako autor hudby SWOMP v komponovaných částech svých skladeb dobře využívá barevné možnosti poněkud nezvyklého složení kapely. Název závěrečné skladby koncertu – Difference and Repetition, který byl zároveň podtitulem celého večera, SWOMP trefně charakterizuje. Spíše táhlá témata hraná trubkou a saxofonem často doplňují repetitivní motivy marimby. Micenko při hře na kontrabas střídá arco i pizzicato, místy se pouští do groovů silně kontrastujících s volnějšími plochami. Slezákovi je jeho bicí souprava paletou barev, které organicky spojuje s okolním hudebním děním ať už komponovaným či improvizovaným.

Dnes je na programu Initial Music v podání dua Zlámal & Cremaschi. Koncert v atriu Konviktu začíná ve 21 hodin.


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.