Prague Modern obohatil tmou MusicOlomouc

Foto: Anna Kloudová
pondělí 27. dubna 2015, 08:32 - Text: Hana Minaříková

Duhou polovinu festivalu MusicOlomouc zahájil včera koncert ansámblu Prague Modern a sólistky Ireny Troupové.

Koncepce koncertu byla vystavěna do tří částí, jež kontrastně poukazovaly na různé polohy, podoby a schopnosti hlasu. Také zařazením řeckého, maďarského, českého a rakouského skladatele do programu se stalo vystoupení neobvykle kosmopolitním. Navíc nečekaná změna v programu zamíchala pořadím skladeb.

Demonstrace dokonalosti hudby

První části vévodila jednoduchost a stručnost hlasu, jež měla poukázat na výrazové možnosti většinou jediného nástroje. Kontrastní miniatury skladatelů Iannise Xenakise a György Kurtága  zaručily úvodu koncertu svižnost. Xenakisovy skladby stály v čirém protikladu. Prvá Mikka s použitím techniky glissanda, slovy Danela evokující „jeden dlouhý vzdech“ se snad ani více nemohla lišit od druhé architektonicky vystavěné skladby pro housle a violoncello s názvem Hunem Iduhey.

Podobně působily i Kurtágovy skladby. Z cyklu Signs, Games and Messages pro sólové housle zazněly tři části, které byly jakousi paralelou k Xanakisovu dílu Mikka. Sedm zhudebněných básní Dezsö Tandóriho pro soprán a housle s názvem Eszká-emlékzaj zase daly vyniknout hlasu Ireny Troupové a jeho různým polohám.

Poselství hlasu

Druhou část koncertu zaujímal mladý český skladatel Jiří Kadeřábek a jeho melodram pro klavírní kvartet a soprán, Milena. V této části byl kladen důraz na hlas jako nositel určitého poselství či významu. Avantgardně laděné dílo inspirované životem novinářky Mileny Jesenské dávalo velký prostor mluvenému projevu, který se převážně věnoval jejímu životu a korespondenci s Maxem Brodem. Srdceryvný osud Jesenské i neotřelé techniky a provedení skladby přispěly k dramatickému a emotivnímu dojmu.

Komunikace ve tmě

Po přestávce se poslední část koncertu přesunula z Kaple Božího Těla do prostor Atria. Publikum bylo usazeno nahodile ve středu, přičemž v každém rohu účinkoval jeden člen kvarteta. Při tomto neobvyklém uspořádání zazněl Smyčcový kvartet č. 5 skladatele Georga Friedrich Haase. Skladba zazněla v akusticky unikátních prostorech kvůli vnímání komunikace hlasů potmě. Tóny ve vlnách putovaly celým sálem a intimita tmy zaručila publiku plné soustředění na hudební složku.

Pro ty, kdo litují, že včerejší v pořadí čtvrtý koncert festivalu nestihli, je jistě pozitivní zprávou, že stále mají možnost vidět vystoupení houslisty Davida Danela a to se zvukovou projekcí Jana Trojana. Koná se dnes opět v atriu Konviktu od 21 hodin.


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.