Pierrot Lunaire a mladí čeští autoři zakončili MusicOlomouc
V úterý skončil festival MusicOlomouc. Zlatým hřebem se stalo provedení Schönbergova cyklu melodramů s názvem Pierrot Lunaire.
První kompozicí závěrečného večera bylo Vier deutsche Lieder zpěvačky Terezie Švarcové na texty Karla Krause, Georga Trakla a Christiana Morgensterna. „Inspirací mi byla témata války, lásky a smrti, která procházejí více či méně znatelně celým cyklem,“ prozradila autorka.
„Skladba byla velmi expresivní a předjímala závěrečnou kompozici tohoto večera, tedy legendárního Pierrota Lunairea,“ uvedl za pořadatele Michal Slováček.
Pět miniatur pro klavír Zdeňka Bartošíka vycházely z tónových řad, které byly vytvořeny podle jmen jeho přátel. „Nesnaží se navodit dojem jejich povah, pouze využívají jména jako dvojice slov, která patří k sobě a poskytují mnoho podnětného pro další zpracování,“ vysvětlil skladatel.
„Ptákoviny Petra Wajsara, sólo pro klarinet v podání Karla Dohnala se staly nejvděčnější kompozicí. Ta totiž charakterizuje pět druhů ptáků, přičemž největší ohlas vzbudila slepice, jejíž ilustrace byla přímo dokonalá a zároveň velmi vtipná. Proti tomu Sonáta pro violu a klavír Jana Duška v podání Martina Adamoviče a samotného autora měla vážnější charakter, jehož skladatel docílil mimo jiné podladěním violy,“ popsal Slováček.
Provedení Schönbergova cyklu melodramů Pierrot Lunaire obstaralo vyvrcholení večera. „Dnes se již jedná o dílo zanesené ve všech učebnicích a přehledových publikacích o dějinách hudby. Přesto – nebo právě proto – je až s podivem, že tato skladba po celých sto jedna let od jejího vzniku v Olomouci dosud živě nezazněla. A nutno říct, že tato olomoucká premiéra byla více než důstojným zakončením letošního festivalu,“ shrnul Slováček.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.