Na univerzitní půdě reflektují odborníci filmový a televizní průmysl
Historii i současnost médií mapuje konference Filmový a televizní průmysl ve středovýchodní Evropě. Její třetí ročník začíná dnes v Konviktu a do dialogu o historických proměnách a nových formách mediálního autorství zapojuje akademiky, tvůrce a producenty. Vystoupí na ní 17 zahraničních přednášejících.
„Klasický pojem autorství spojovaný s uměleckou tvorbou především od devatenáctého století, si v podmínkách kolektivní práce filmařů, korporátních strategií produkčních společností a nepředvídatelného vývoje audiovizuálních trhů žádá zásadní revize,“ uvedl za organizaci konference Matěj Dostálek z katedry divadelních, filmových a mediálních studií. Akademici, tvůrci i producenti jsou dnes podle něj nuceni o mediálních dílech přemýšlet jako o skupinové práci, která se řídí ekonomickými, organizačními, právními a v našem regionu mnohdy i politickými zákonitostmi mediálního průmyslu.
„Autor se často stává spíše obchodní značkou než původcem osobní umělecké vize,“ řekl Dostálek. Přesto trvá na tom, že autorství zůstává jedním z nejdůležitějších principů fungování mediálního průmyslu při rozhodování producentů o nových projektech, v marketingových kampaních i v kariéře.
Konference má reprezentativní zastoupení špičkových odborníků nejen ze zemí visegrádské čtyřky, ale také ze západní Evropy a USA. O filmových architektech, jimž bývá autorský podíl často nespravedlivě upírán, bude hovořit všestranně zaměřený britský historik a kurátor Ian Christie, autor a editor knih o sovětském filmu, který přednáší na olomoucké filozofické fakultě. Konference uvítá i britsko‑bulharskou expertku na postsocialistické kinematografie a na filmové festivaly Dianu Iordanovu. Ve své přednášce se bude věnovat důvodům „neviditelnosti“ autorských osobností středo- a východoevropského filmu v klání o Oscary, ale i obecně na mediálním trhu. Zajímavé bude vystoupení o „nevědomém autorství“ Andráse Bálinta Kovácse, nejznámějšího filmového teoretika, který působí v zemích bývalého východního bloku.
Mezinárodní konferenci SIECE organizuje Česká společnost pro filmová studia a projekt FIND, na němž se podílí Univerzita Palackého společně s Masarykovou univerzitou. Včera jí předcházelo setkání zástupců všech filmovědných kateder České republiky, FAMU a Národního filmového archivu, kteří se věnovali aktuálnímu filmologickému výzkumu v Česku. Konference skončí 1. prosince.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.