MusicOlomouc zahájil Marek Keprt klavírním recitálem
Mezinárodní festival soudobé hudby MusicOlomouc zahájil včera recitálem Oiseaux-Schwebung-Shine klavírista, skladatel a zároveň ředitel festivalu Marek Keprt. Kaple Božího Těla rozezněla tóny francouzských a středoevropských moderních klavírních skladeb a stala se i promítací plochou pro barevné světelné efekty, které celý koncert doprovázely.
Na úvod koncertu Marek Keprt poděkoval Janu Vičarovi, zakladateli MusicOlomouc, za dosavadní vedení festivalu. „Jsem rád, že se festival etabloval do takové podoby, na níž je možné jednoduše navázat,“ uvedl Keprt.
Vedoucí katedry muzikologie mu pochvalu oplatil. „Myslím, že Marek Keprt povede MusicOlomouc poněkud avantgardněji, protože je mnohem avantgardnější než já,“ poznamenal Vičar.
Murail, Dvořáková, Takemitsu
Koncert začal skladbou Cloche d’adieu, et un sourire francouzského skladatele Tristana Muraila, při níž se světla v kapli zabarvila do zelena a vytvořila tak světelnou kulisu k tomuto dílu plnému kontrastů. Klavírista precizně vystihl velké dynamické rozdíly a výraz skladby podtrhl posledním tónem dlouho drženým pouze pod pedálem.
Následovala premiéra cyklu skladatelky Markéty Dvořákové s názvem Mikropříběhy pro klavír. Světla se změnila do modra a nad oltářem vznikl žlutý ornament připomínající podzimní listí, celý cyklus se totiž nesl právě v duchu tohoto ročního období. Keprt se dokázal přesvědčivě naladit na melancholickou notu jednotlivých částí a s procítěnými odtahy se kláves sotva dotýkal. Ve třetí části se nálada rázem změnila, když nastoupila rychlejší a technicky náročnější staccata, po chvíli ale opět nastal návrat do pomalého tempa. Pro potlesk si na závěr cyklu přišla i sama autorka, která bude mít na festivalu i vlastní přednášku.
Jako třetí dílo klavírista zahrál skladbu Les yeux clos 2 japonského komponisty Tóra Takemitsa, jež podtrhlo dosavadní zamyšlenou náladu celého koncertu. Pokračoval s Francouzem Olivierem Messiaenem a jeho Petites esquisses d’oiseaux, kde rychlejší vyhrávky věrně imitují ptačí štěbetání. Posluchači dostali po každé skladbě prostor pro plné vstřebání zvuku, Keprt nechává totiž vždy jednu až dvě vteřiny ruce stále nad klaviaturou, aby publikum do dozvuků klavíru nezačalo tleskat.
Rázný disonantní akord zakončil první polovinu. Ta byla dramaturgicky postavena od melancholických skladeb k většímu dramatu, které akustika kaple ještě umocňovala.
Vlastní tvorba
V druhé části večera došlo nejen na francouzského Gérarda Pessona a přítomného rakouského Geralda Resche, ale nakonec se i Keprt představil jako skladatel. Jeho skladbu V punčošná chvění vRosnívá šáloBdění, kde téměř celou dobu hrál pravou rukou přes levou, uvedl v premiéře a doplnil ji svým starším dílem Květ vyšklebování se zhmotňuje na sněhu. Názvy děl autor záměrně vymýšlí na principu zvukomalby tak, aby připomínaly i výsledný zvuk klavíru.
Dnes festival pokračuje koncertem Difference and Repetition hudebního projektu SWOMP v Divadle K3. SWOMP je dílem saxofonisty a skladatele Michala Wróbleského, který se pohybuje mezi klasickou hudbou a moderním jazzem.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.