MusicOlomouc končí, včera udivovala sólová hra na trombon a tubu
Laureát Pražského jara trombonista Lukáš Moťka a sólotubista České filharmonie Karel Malimánek vystoupili včera na festivalu MusicOlomouc v kapli Božího Těla.
„Sólová hudba pro jednohlasé nástroje obvykle vyvolává rozpaky, neboť neumožňuje harmonický doprovod, naopak ale dává veliké možnosti plného využití všech nástrojových technik,“ komentoval koncert Michal Slováček z pořadatelského týmu.
V první půli večera, věnované tvorbě pro trombon, zazněla mimo jiné kompozice Sólistův chléb Ivana Kurze. „Chtěl jsem, aby každý sólista mohl ukázat, jak svůj nástroj ovládá, a zároveň tím demonstrovat, jak obtížně získává své živobytí,“ prozradil o skladbě její autor, který byl s Moťkovým výkonem navýsost spokojen.
Oživení přinesla také Sequenza V koryfeje avantgardní hudby druhé poloviny 20. století Luciana Beria. „Opus nárokuje nejen dokonale zvládnutou techniku, ale i herecký talent. Sólista v klaunském převleku ztvárňuje veselou povahu klauna na jevišti a zároveň jeho smutek v soukromí,“ vysvětlil Slováček.
Druhá půle koncertu zasvěcená tubě slibovala mnohá překvapení. „Tuba nepatří díky své basové poloze, mohutnému korpusu a obtížné ovladatelnosti mezi nástroje, které by vybízely k virtuózním hříčkám,“ naznačil Slováček. Přesto podle něj Malimánek předvedl v Capricciu Krzysztofa Pendereckého nebo v Cadence VI Henriho Lazarofa obdivuhodnou práci s dechem prostřednictvím rychlých běhů i netradičních zvukových barev.
Festival MusicOlomouc dnešním večerem skončí. V kapli Božího Těla budou uvedena melodrama Pierrot lunaire – atonální skladba Arnolda Schönberga, která zazní v olomoucké premiéře – a díla mladých českých autorů.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.