Initial Music s grácií bořili hranice

Duo Zlámal & Cremaschi.
Foto: KZK
čtvrtek 23. dubna 2015, 08:15 - Text: Veronika Nováková

Středeční koncert dua Zlámal & Cremaschi ani tentokrát nezklamal posluchače, kteří se zájmem přišli spoluobjevovat nové zvukové možnosti hudebních nástrojů i neotřelé způsoby hry. Klarinetista a saxofonista Pavel Zlámal spolu s kontrabasistou Georgem Cremaschim uvedli současná díla skladatelů Michala Nejtka a Petera Grahama, jenž byl dokonce osobně přítomen, a neopomněli ani autorskou tvorbu převážně improvizačního charakteru.

V pořadí třetí koncert festivalu MusicOlomouc se poprvé v historii přesunul do otevřených prostor atria Konviktu a konal se v pozdějších nočních hodinách. Byl zároveň večerem s největší koncentrací premiér – svého debutu se totiž dočkaly tři ze čtyř připravovaných titulů.

Sólo pro dechy

První část večera patřila Zlámalově sólové hře na saxofon a basový klarinet. Publikum nejprve vyslechlo Nejtkovu skladbu pro klarinet Tasted Thoughts a po několika úvodních slovech následoval cyklus rozmanitých skladeb z autorské dílny zvaný Way of Consideration. Ukázalo se, že díky pokročilým až extrémním technikám hry na dechové nástroje lze vytvořit nepřebernou paletu tónových i netónových zvuků. První jednovětý kus hudebně i rytmicky evokoval představu vodního gejzíru, zatímco ze Slap Dance dýchal jazz a basklarinet se tady proměnil v rytmický nástroj.

Saxofonistův výkon byl od první fráze naprosto soustředěný: tón, který často hraničil s šepotem, dokázal vygradovat do naprostého fortissima stejně lehce jako zvládl obratně střídat výškovou polohu a barvu nástroje. „Následující kompozice je o věcech, které se nám dějí v hlavě. A že je jich hodně,” prohlásil Zlámal s potutelným výrazem ve tváři o třívěté skladbě Head Opener. Nejvíce vybočovala její druhá silně naléhavá část, kde skladatel užil speciální techniky vibrování, jejímž prostřednictvím dokázal vytvořit dvojhlasnou melodickou linii. Zapůsobila i další věta, ve které poprvé „promluvil“ Cremaschiho kontrabas. Ovšem zastřeně, neboť dechovému nástroji odpovídal z vedlejší Kaple Božího Těla. Se zabarveností tónů si před zraky přítomných pohrával Zlámal, který zejména v první polovině večera hojně přecházel od citlivě uchopeného tónu k chraplavému, temnému protikladu.

Virtuozita na druhou

Druhou část večera otevírala poslední z premiérově provedených skladeb COAX, kterou Peter Graham napsal pro saxofon a kontrabas a věnoval oběma interpretům. Američan George Cremaschi se v ní představil jako virtuozní hráč, který i přes obtížnost rychlé hry zvládal melodické ostinato ve svižném tempu. Kromě toho dokázal efektivně využívat struny hmatníku tak, že je užíval jako prostředky k perkusivním úderům.

Se slovy vážíme si všech citlivých posluchačů festivalu, kterým děkujeme za pozornost, se Zlámal loučil s publikem. Poté se oba umělci ponořili do závěrečné skladby Initial Music. Nejen v ní, nýbrž v průběhu celého večera využívali otevřeného prostoru k tomu, aby zvýraznili dramatické pauzy mezi jednotlivými částmi a dali vyniknout ozvěnám konce frází. Komorní atmosféra celého koncertu byla jako křehká pavučina upředená ze zvukových experimentů a minimalistických postupů.

Program festivalu MusicOlomouc pokračuje v neděli. Od 19:00 je v Kapli Božího Těla na programu Prague Modern se sopranistkou Irenou Troupovou.


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.