Daniel Schacter zaujal i studenty z jiných univerzit
Profesor Harvardovy univerzity Daniel Schacter dnes přednášel v Olomouci. Autor knihy Sedm hříchů paměti, přeložené do dvou desítek jazyků, hovořil o svých výzkumech týkajících se paměti a jejich výsledcích.
Před desítkami studentů, pedagogů, ale laickou veřejností se Schacter věnoval jednotlivým hříchům paměti tak, jak je ve své knize uvádí včetně jejich aktualizace. Hovořil také o paměti a zpětnému vybavování si souvislostí.
Stálo za to vystoupit z vlaku
„Je pro mne jednou z klíčových osobností v oblasti psychologie. Jak moc je pro lingvisty důležitý Noam Chomsky, tak důležitý je Daniel Schacter pro psychology. Je významnou osobností, od níž se všichni učíme,“ uvedla Barbora Chvátalová, studentka psychologie Masarykovy univerzity v Brně. O přednášce se dozvěděla z internetu, a tak se rozhodla přerušit cestu z Šumperka do Brna právě v Olomouci.
„Do Brna dojedu až večer, odpoledne se ještě zúčastním druhé části přednášky, v níž se Schacter chystá hovořit o roli našich vzpomínek v plánování nebo jen přemýšlení o budoucnosti,“ dodala Chvátalová.
Zaujaly ji zobrazovací metody, které nacházejí využití v právu. „Zdali jsou falešné nebo reálné vzpomínky pachatele či svědka, když si vzpomíná na nějakou událost, lze odhalit na základě průtoku krve v mozku. Rozdílný je totiž při reálné vzpomínce a při vzpomínce falešné,“ uvedla Chvátalová.
Efektivita učení i pohled historika
Profesor Schacter se ve svých výzkumech věnoval rozdílu mezi explicitní a implicitní formou paměti, povaze paměťových selhání i následkům stárnutí paměti. Zabývá se také tím, jak lidé používají paměť, když si představují budoucí události, nebo možnostmi, jak zvýšit efektivitu učení se z přednášek. Je autorem více než 250 publikací a nositelem mnoha ocenění včetně ocenění Americké psychologické asociace.
Také pro studentku olomoucké psychologie Barboru Burešovou byla Schcterova návštěva inspirací. „Zaujalo mě testování. Jestliže student ví, že bude v závěru výuky testován, soustředí se na výklad detailněji. Zajímavá byla i jeho řeč o denním snění, odbíhání od tématu a nedostatku soustředění,“ přiblížila své dojmy Burešová.
Studenti historie Markéta Nevlídová a Jiří Válek sledovali Schacterou řeč ze svého úhlu pohledu – jak historik pracuje s informacemi.
Před deseti Schacter roztřídil omyly paměti do sedmi základních kategorií neboli hříchů. Jsou jimi zapomínání, roztržitost, paměťový blok, záměna, sugestibilita, zkreslování a přetrvávání. V Olomouci představil současné porozumění sedmi hříchům i nejnovější výzkumy zaměřující se na roztržitost.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.