Dámská jízda na MusicOlomouc

ISHA trio na MusicOlomouc. Uprostřed Lucie Rozsnyó.
Foto: KZK
středa 29. dubna 2015, 11:51 - Text: Eva Balcárková

Zatímco dosavadní koncertní panoráma letošního ročníku festivalu MusicOlomouc sestávalo téměř výhradně z jednolitého pánského profilu, včerejší koncert ISHA tria v Kapli Božího Těla přispěl festivalu do vínku svěží interpretační rovinou v podání tří mladých dam.

Zpěvačka Lucie Rozsnyó, flétnistka Kristina Vaculová a klavíristka Sára Medková si podmanily posluchače hned první skladbou Iva Medka, který byl v sále přítomen, s názvem Ancient Stories (Dávné příběhy).  Zahájily tím „snový“ repertoár večera založený na lyrice veršů, tvorbě zvukových asociací a zajímavých barevných plochách odvíjejících se od netradičního interpretačního uskupení.

Snový večer

V kompozici upravené Medkem přímo pro ISHA trio se zřetelně odrážely nejen lyrické prvky, ale také hravost a dramatičnost typická pro projev tohoto mladého souboru působícího od roku 2007 na mezinárodní úrovni. Posluchači tak mohli vidět a slyšet rozmanitost zvukových možností preparovaného klavíru (který se svým pojetím blíží původní verzi skladby, která byla určena pro zpěv a perkuse) i „obyčejné“ flétny. Ancient Stories jsou podle autora úmyslně beze slov, aby si každý mohl pod hudbu vložit vlastní vzpomínky.

Další skladba pro sólovou flétnu s technicky zajímavými prvky s názvem Skrz sen skladatelky Petry Machkové výborně prezentovala Kristina Vaculová. Následovala krátká, ale výstižná skladba Chanson Petera Grahama na text surrealistického výtvarníka Hanse Arpa. György Ligeti sice patří již ke klasikům soudobé hudby, nicméně jeho polyrytmická Etuda č. 10 Der Zauberlehrling (Čarodějův učeň) ve výborném podání Sáry Medkové a Der Sommer (Léto) na text Friedricha Hölderlina, Beethovenova současníka, rozhodně do produkce moderní hudby patří.

Uprostřed programu se vyjímala kompozice Sáry Medkové Arachne, pracující s textem švýcarské spisovatelky Ariane Bramlové. Mytologické téma znázorňující symbolický boj pozemské dívky Arachné s bohyní Athénou zpěvačka Lucie Rozsnyó doprovodila i drobnými scénickými prvky. Nadpozemský svět byl reprezentován zvuky z reproduktorů, jež kontrastovaly s přirozeným hlasem opravdu výstižně.

Procitnutí

Druhou část večera zahájila skladba Německé autorky Marie Portenové Seide changierend (Hedvábí hýřící barvami) na text Kaspara Schnetzlera řešícího existenciální otázky. Součástí skladby byl již samotný nástup interpretek, které přicházely každá zvlášť a zcela mechanicky- nejprve jako stroj přikráčela Sára Medková. Po krátké klavírní hře přebrala hudební nit flétnistka, která již při nástupu spustila svou „osamělou píseň“ a jako poslední se na scéně objevila Lucie Rozsnyó se zpěvem „Allein, Ah Allein Kommt Mensch“. Až po její osamělé árii se začaly hlasy postupně propojovat a přidala se také elektronická zvuková složka.   

Následující veselé PAPLI Songs Miloše Orsona Štědroně si pohrávaly jak se slovy, tak s barvou a jednotlivými hudebními styly. Předposlední skladbou večera byl A Wind at Rooks Haven Anglické skladatelky Roxanny Panufnik. Pomyslný kruh se uzavřel opět u skladby Ivo Medka, tentokrát v kompozici New Ancient Stories (Nové dávné příběhy), která volně navazovala na první uvedenou skladbu, snad jen byla o něco radikálnější a oživená o posměšný smích a novou „bicí sekci“. Posluchači tak mohli ze snu procitnout s podobnými pocity, s jakými se „ukládali“ k večernímu bdělému snu.

Dnes se v 19:00 uskuteční poslední koncert letošního ročníku festivalu MusicOlomouc v Kapli Božího Těla. Závěr to bude opravdu velkolepý, přijede totiž rakouský soubor Österreichisches Ensemble für Neue Musik s hudbou Georga Friedricha Haase, Helmuta Lachenmanna a dalších současných autorů světového renomé.

 

 


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.