Akademici holdují udržitelné dopravě, ale potřebují lepší zázemí

Ilustrační foto: Milada Hronová
středa 2. července 2014, 13:41 - Text: Martina Šaradínová

Řadu změn v dopravní infrastruktuře v okolí univerzity by přivítali její studenti i pedagogové. V okolí alma mater se pohybují převážně pěšky či na kole, chybějí jim ale přechody pro chodce, cyklostezky či pěší zóny. Vyplývá to z dotazníkového šetření, které v rámci projektu Zelená univerzita provedla katedra psychologie filozofické fakulty.

„Akademická obec se chová v dopravě společensky zodpovědně. Nicméně dopravní infrastruktura v okolí univerzitních budov není k jejich potřebám nijak vlídná. Převážně je konstruována pro řidiče a auta. A to je problém,“ uvedl jeden z autorů šetření Matúš Šucha. Z průzkumu mimo jiné vyplynulo, že pěšky či na kole se v blízkosti univerzitních budov pohybuje více než 90 procent zaměstnanců a studentů. Veřejný prostor, zejména okolí ulice Křížkovského, by tomu měl být lépe upraven.

Cílem dotazníkového šeření, kterého se zúčastnilo 1035 respondentů ze všech fakult, bylo zjistit názory, preference a potřeby studentů a pedagogů v oblasti městské dopravy. Projekt Zelená univerzita se zaměřuje zejména na její zranitelné účastníky, tedy děti, starší osoby, osoby se speciálními potřebami a další. Právě proto podporuje převážně udržitelné druhy dopravy, za které je považována chůze, jízda na kole a hromadná doprava.

„Účastníci šetření ukázali, že je zapotřebí mnoha změn. Jako hlavní důvody nespokojenosti označili nevyhovující infrastrukturu pro chodce a cyklisty, nedostatečné služby městské hromadné dopravy či nadměrný provoz aut. Z konkrétních opatření nejčastěji navrhovali vytvoření nových cyklostezek, přechodů pro chodce, rozšíření chodníků, zřízení pěší zóny a omezení vjezdu automobilům,“ uvedla další autorka šetření Kateřina Böhmová.

Dotazníkové šeření bylo součástí pilotní fáze projektu Zelená univerzita. Dalšími kroky bude účast v různých aktivitách v oblasti udržitelné dopravy včetně již probíhající kampaně UP Bike i návrh konkrétních opatření. K nim patří například informační a preventivní kampaně, podpora dopravní vybavenosti, úpravy infrastruktury, nové uspořádání veřejného prostoru a průběžné ověřování spokojenosti a potřeb uživatelů veřejného prostoru.

Kompletní výsledky studie jsou k dispozici ZDE


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.