Vasarely – nová akvizice Muzea umění
Sedm let usilovalo Muzeum umění Olomouc o získání díla světoznámého umělce maďarského původu, průkopníka op-artu Victora Vasarelyho. Podařilo se to na konci loňského roku. Především díky dobrým kontaktům s Vasarelyho vnukem a správcem výtvarné pozůstalosti Pierrem Vasarelym jsou muzejní sbírky bohatší o dvě významné akvizice –tapiserii Harmas (1966) a obraz Terek (1951). Muzeum je do 17. května představuje veřejnosti. Výstavu doplňují serigrafie.
Muzeum umění Olomouc uspořádalo na přelomu let 2007 a 2008 přehlídku tvorby malíře, sochaře a grafika Victora Vasarelyho ze sbírek Janus Pannonius Múzea v autorově rodné Pécsi. „Dosud jediná profilová prezentace Vasarelyho tvorby u nás se stala kulturní událostí roku. Výstava zhruba osmdesáti obrazů, grafik, soch, ale i velkoplošných tapisérií a multiplů měla mimořádný ohlas. Zhlédlo ji bezmála dvacet tisíc lidí, což ji řadí mezi naše nejúspěšnější projekty,“ připomněla kurátorka Gina Renotière.
Návštěva Pierra Vasarelyho a jeho sympatie k aktivitám olomoucké instituce byly základním předpokladem pro obohacení muzejní sbírky o dílo jeho dědečka. „Líbila se mu především idea Středoevropského fora Olomouc, jehož součástí je také vytvoření reprezentativních sbírek poválečného umění zemí střední Evropy. Například naše kolekce maďarského umění nemá v českých státních sbírkách obdobu,“ doplnila Renotière.
Obě díla významně reprezentují tvorbu Victora Vasarelyho. Obraz Terek podle Renotière vznikal v době, kdy autor hledal svébytný umělecký styl a zkoumal vyjadřovací možnosti jazyka geometrie, které v roce 1954 popsal ve slavném Žlutém manifestu. „Přestože plátno není velké formátem, potvrzuje Vasarelyho jedinečné postavení v evropské abstrakci poloviny dvacátého století,“ shrnula kurátorka.
Tapiserie Harmas naopak vznikla ve Vasarelyho vrcholném období a podle Renotière patří mezi jeho klíčová díla. „Čtverce a kruhy v barevných kombinacích červené, hnědé, béžové a šedivé vytvářejí ve vzájemně se prolínajících polích působivou vrstvenou iluzi,“ popsala gobelín, který za umělcova bedlivého dohledu utkala „královská manufaktura“ ve francouzském Aubussonu.
Nové sbírkové předměty na výstavě v Muzeu moderního umění doplňuje 15 serigrafií z let 1965–1986, které muzeu zapůjčila Fondation Vasarely v Aix-en-Provence ve Francii.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.