Univerzita má 46 nových doktorů, devět docentů a jednoho emeritního profesora

Jaroslav Macháček, nový emeritní profesor Univerzity Palackého.
Fotogalerie: Milada Hronová
pátek 12. června 2015, 19:01 - Text: Milada Hronová

Jaroslav Macháček z katedry anglistiky a amerikanistiky dnes převzal dekret, jehož prostřednictvím mu univerzita přiznala práva emeritního profesora.  Během slavnostních promocí dnes obdrželo diplomy také 46 doktorů a devět docentů obdrželo jmenovací dekrety.

„Jsem rád, že můžu i nadále působit na fakultě. I nadále bych se chtěl podílet na práci na katedře a vést diplomové práce,“ uvedl Macháček. Pro své politické působení musel univerzitu po roce 1968 opustit. Od roku 1989 se podílel na budování katedry anglistiky a amerikanistiky, poté tuto katedru více než dvacet let vedl. Odborně se Jaroslav Macháček věnuje anglickému jazyku, diachronnímu vývoji jazyka a zejména bádání v rovině syntaxe. Garantuje profesorská a habilitační řízení.

„Profesoru Macháčkovi patří dík za celou řadu věcí, především však za to, že kolem sebe vždy soustředil tým aktivních, invenčních, loajálních někdy i netradičních kolegů,“ řekl děkan filozofické fakulty Jiří Lach.

Rektoři Univerzity Palackého přiznávají práva emeritního profesora od roku 2004. Jde o symbolické ocenění jejich odborných i lidských kvalit a univerzita tak neztrácí kontakt s lidmi, jejichž renomé šíří dobré jméno univerzity. Dekrety emeritního profesora již převzalo 43 významných osobností.

Noví doktoři a docenti

Všech osm fakult univerzity dnes slavnostně dekorovalo své absolventy doktorských studijních programů. Početně nejsilněji byla zastoupena pedagogická fakulta, která předala dekrety 14 novým doktorům.

„Věřím, že my všichni chápeme vzdělání jako nespornou hodnotu. I přesto, že se v dnešní době vytrácí a stává se z ní honba za titulem, který je devalvovaný na pouhý prostředek k získání postavení, funkce a moci.  Pevně věřím, že se to netýká žádného z nás,“ shrnula za absolventy doktorských studií Sylva Slabihoudková. Ve své řeči pak zdůraznila potřebu vytvářet hodnoty, apelovala na tvůrčí invenci, dobrý zájem, na vůli, energii a sílu k tomu, aby nikdo ze zúčastněných neupadlve své profesi do mechanické rutiny.

Podobně hovořila z ačestvě habilitované Jana Pelclová z fakulty tělesné kultury. „Děkuji zejména kolegům, kteří nás nadchli a inspirovali pro vědeckou i pedagogickou práci. Děkuji také těm, kteří nás motivovali, povzbuzovali a pozitivní kritikou v práci posouvali dál,“ uvedla Pelclová. Docentský titul vnímá jako důležité povzbuzení do další práce, kterou život na univerzitě přináší.

„Víme, že je docentský titul i závazek vůči naší alma mater. Přeji si proto, aby nás neopustila touha po objevování, aby nás další cesta za poznáním vedla k další pokoře a schopnosti nadhledu. Přeji si, abychom dokázali zaujmout a inspirovat naše studenty stejně tak, jako kdysi naši zkušenější kolegové dokázali zaujmout a inspirovat nás, “ dodala Pelclová.

Univerzální a věčné poslání kamenných univerzit

Rektor univerzity Jaroslav Miller využil slavnostní příležitosti promocí k tomu, aby citoval z knihy Idea univerzity. Obsahuje deset esejů, jež se věnují smyslu a poslání univerzit v moderním světě.

„Nikdo nemůže opustit univerzitu, aniž by ho nějak nepoznamenala. Po intelektuální stránce lze předpokládat, že získal určité vědomosti, ale co je podstatnější, získal určitou duchovní sebekázeň, smysl pro důsledky a větší kontrolu nad svými schopnostmi. Snad bude vědět, že nestačí zaujmout stanovisko, ale že jsou zapotřebí myšlenky. Čas strávený na univerzitě jej možná nepřipravil důkladně na to, aby si vydělal na živobytí, ale naučil se zde cosi, co mu pomůže vést mnohem smysluplnější život,“ řekl Miller. Uvedený esej, z něhož citoval, je mu blízký především proto, že odkazuje na univerzální a věčné poslání kamenné univerzity, kterou je právě Univerzita Palackého.

„Kamenná univerzita nemá v popisu práce produkovat absolventy podle momentálních a často se měnících požadavků průmyslu na předem připravené pracovní pozice. Kromě špičkové profesní přípravy má za úkol pěstovat v absolventech schopnost přemýšlet o světě, kriticky ho posuzovat, kvalifikovaně se angažovat ve veřejném prostoru a neúnavně se pokoušet řešit jeho problémy a civilizovat prostředí, v němž je nám předurčeno žít. Prosím, mějte toto poslání na paměti, ať už zůstanete jako vědci a pedagogové na akademické půdě nebo se vaše životní dráha bude ubírat mimo univerzitu,“ apeloval rektor Miller.


Komentáře

Žádné komentáře

Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.

Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.