Učitelé pronikají do tajů badatelsky orientované výuky
Učitelé základních a středních škol, ale i studenti se ve čtvrtek snažili na univerzitní půdě najít recept na to, jak u žáků a studentů zvýšit zájem o přírodní a technické obory, naučit je vědecky myslet a třeba při tom využít i sociální sítě. Dvoudenní sérii workshopů připravilo oddělení komunikace v rámci projektu Badatelsky orientovaná výuka, který tento nový trend ve vyučování podporuje. Další setkání se uskuteční dnes.
„Chtěli jsme účastníkům nabídnout nejen teoretické poznatky, ale především možnost vyzkoušet si praktické dovednosti pod vedením zkušených lektorů. A ukázat atraktivní témata, která ve školách určitě využijí,“ uvedla organizátorka workshopů Lenka Skácelíková.
S principy, výhodami, ale i nástrahami badatelsky orientované výuky přítomné seznámila Renata Ryplová z Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. „Není to klasická nalejvárna, kdy učitel přednáší a dítě v tichosti poslouchá. K poznatkům naopak mají děti dospět vlastním bádáním a objevováním pod vedením učitele. Výuka má kopírovat badatelský postup,“ řekla Ryplová. Důležité je zejména to, aby se žáci naučili vyhledávat problémy, hledali cesty pro jejich řešení a závěry byli schopni obhájit. Přestože je tento přístup pro učitele mnohem náročnější, odměnou by pro něj měli být zanícenější žáci, kteří budou umět lépe komunikovat a látku si lépe zapamatují.
Zkušenosti s tímto trendem výuky již má Anna Dvorská ze základní školy v Horce nad Moravou. „Na workshop jsem přijela proto, abych získala konkrétní náměty pro hodiny přírodopisu. Badatelsky orientovaná výuka je pro mě určitá výzva. Mám za sebou první pokusy a odezva od dětí byla skvělá. Moc se jim to líbilo,“ uvedla Dvorská.
U teorie nezůstali ani účastníci workshopu, který představoval možnosti využití sociálních sítí v badatelsky orientované výuce. Dnes jsou na programu mimo jiné fyzikální experimenty a jejich správné objasnění a aktivity, které mohou dnešní děti a mládež přivést k vědě a technice. Obdobný cyklus workshopů se uskuteční znovu v letním semestru.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.