Trhák Divadelní Flory? Podle Anny Gáborové Fokus Slovensko
Čtyři přední slovenské soubory se po několikaleté odmlce objevují v programu Divadelní Flory. Na jevišti Moravského divadla nabídnou v první polovině festivalu špičkové činoherní inscenace.
Programová linie Fokus: Slovensko prezentuje čtyři tituly režisérů tří různých generací – Romana Poláka, Rastislava Balleka a Lukáše Brutovského. Inscenace Hauptmannových Potkanů, Ostrovského Lesa, Gindlova Karpatského thrilleru a Ibsenova Rosmersholmu.
sobota 9. května
19:00
Gerhart Hauptmann
POTKANI
Divadlo Andreja Bagara Nitra
neděle 10. května
17:30
A. N. Ostrovskij
LES
Slovenské komorné divadlo Martin
pondělí 11. května
19:30
Eugen Gindl
KARPATSKÝ THRILLER
Slovenské národné divadlo Bratislava
úterý 12. května
18:30
Henrik Ibsen
ROSMERSHOLM
Divadlo Aréna Bratislava
„Šla bych na všechno, kdybych zrovna nebyla na Slovensku. Přijdu právě o představení z Martina a Nitry. Ale stihnu bratislavské Národní divadlo a Divadlo Aréna,“ uvedla Anna Gáborová z archivu katedry divadelních a filmových studií. K divadlu má blízký vztah, v době studií v Bratislavě nevynechala ani jednu premiéru. Osud ji do Olomouce zavál před 15 lety, když sem dorazila s manželem, který působil v Moravském divadle jako umělecký šéf. Gáborová má divadlo v krvi.
„Uvidím ale Karpatský thriller, jehož autora znám osobně, takže se těším. A zvědavá jsem na Roberta Rotha. Je to mladý talentovaný herec, který se představí v roli Johannese Rosmera v Ibsenově hře Rosmersholm,“ vyjmenovala Gáborová. Na představení, které neuvidí, pošle alespoň své děti, aby jí pak referovaly.
Slovenské divadlo Gáborvé chybí. „Vidím ho jen na Divadelní Floře a myslím, že ředitel přehlídky Petr Nerušil, má dobrý vkus a šťastnou ruku takže vždy vybere to nejlepší,“ podotkla.
Podle Gáborové se slovenské divadlo vyznačuje emotivním a oduševnělým herectvím. „České divadlo dbá více na formu, která někdy bývá důležitější než obsah. Na Slovensku se více hledí na obsah, který formu naplňuje. U českého herectví mám často pocit, že herečka není smutná, ale ukáže, jak hraje smutnou. Je tam takový ten zcizovák,“ charakterizovala rozdíly Gáborová.
Co neuvidí je Les v podání Slovenského komorního divadla Martin a Potkani v provedení nitranského Divadla Andreja Bagara.
„Je to škoda, protože Les režíroval Lukáš Brutovský, vycházející hvězda divadelní režie. Je z nové generace, která navazuje na Haspra, Strniska, Vajdičku. Takže máme možnost sledovat, jak se nová režisérská divadelní generace dostává ke slovu, jak se s tím vyrovnává a jaké nové formy a vyjádření přináší. Navíc v Martině mají skvělý soubor,“ podotkla Gáborová.
Za nejdůležitější ale považuje srovnání. „To potřebují hlavně ti nejlepší, aby věděli, jak na tom vlastně jsou. A měřit se právě se slovenským divadlem je ideální, protože odpadá jazyková bariéra. Proto je dobré, že do Olomouce slovenská divadla jezdí,“ zdůraznila.
Čtyři slovenské inscenace patří k nejvýraznějším divadelním počinům minulých sezon a festivalový divák je může zhlédnout během čtyř po sobě jdoucích dnů.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.