Systémová podpora inkluzivního vzdělávání
Na Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty UP v Olomouci vrcholí realizace ojedinělého projektu financovaného Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR - Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v České republice.
Projekt, jehož hlavním manažerem je doc. PaedDr. Mgr. Jan Michalík, Ph.D, disponuje značným množstvím výstupů, mezi něž patří také vytvoření a ověření katalogů podpůrných opatření pro děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Katalogy reagují na připravované legislativní i fakticky- obsahové změny v českém speciálním (ale i „většinovém“ ) školství.
Jedná se především o faktickou implementaci poměrně nových pojmů (vč. jejich výkladu pro terén) podpůrná opatření a stupně podpůrných opatření. Do současnosti se speciálněpedagogická pomoc žákům se SVP členila horizontálně (pro žáky se zdravotním postižením, se zdravotním znevýhodněním, se sociálním znevýhodněním) a vertikálně (pro žáky se zdravotním postižením a s těžkým zdravotním postižením). Nastupující systém podpůrných opatření je stratifikován do pěti stupňů podle potřeby podpůrných opatření (tj. podle hloubky handicapu) s tím, že v novém systému na podpůrná opatření dosáhnou i žáci většinových škol, kteří „nemají diagnózu“ a proto se do speciálních škol nedostanou, nicméně bez speciálněpedagogické podpory na většinové škole selhávají.
Katalogy (členěné podle zdravotního postižení či znevýhodnění) jsou určeny primárně učitelům a asistentům pedagoga většinových škol, na kterých je (potenciálně může být) integrován žák se SVP. Katalogy navíc uvádí do praxe nové termíny, které si vyžádala školská realita, například oslabení kognitivního výkonu – tj. takové snížení výkonnosti, které ještě není na úrovni mentálního postižení (mentální retardace, ID/IDD), ale přesto znevýhodňuje především při vzdělávání a indikuje podpůrná opatření edukativního (popř. psychosociálního) charakteru.
Milan Valenta
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.