Studenti pardubické univerzity vystavují kopie historických uměleckých děl
V Litomyšli je otevřena výtava s názvem Originál/Kopie, kterou připravili studenti restaurování z pardubické univerzity. Expozice představí kopie malířských a sochařských děl, ukázky historických grafických technik nebo litografie.
Výstava mapuje práci, které se studenti věnovali v uplynulých dvou letech. „Vedle sádrových odlitků a sekaných kopií sochařských děl v kameni je v sochařské části prezentováno i využití nejmodernějších postupů jako je 3D scanner nebo 3D robotická ruka,“ uvedl k vystaveným pracím vedoucí Ateliéru výtvarné přípravy, akademický malíř Tomáš Lahoda.
Kopie historických děl mají nezastupitelnou úlohu jako dokument zachovávající podobu ztracených nebo zničených originálů. Kopírování bylo v historii bráno jako forma reprodukce a rozšíření originálů, stejně jako to v současnosti umožňuje fotografie nebo počítačové tisky. I dnes ale v různé míře zůstává kopírování součástí výuky studentů uměleckých škol.
„Právě restaurátorské studium má v náplni kopírování jako elementární součást průpravy pro odbornou činnost. Pro zachování historických malířských a sochařských děl i děl grafiky nebo knižní malby je mimořádně důležité poznat, jakým způsobem byly vytvořeny. Jen tehdy může být restaurátorský zásah úspěšný,“ doplnil vedoucí ateliéru Lahoda.
Kromě uměleckých děl jsou součástí výstavy také kopie kovových částí historických knižních vazeb. Studenti se s historickými výtvarnými technikami seznámili v projektu Doceo Pro Cultura, který je zaměřen na inovace vzdělávacích procesů Fakulty restaurování Univerzity Pardubice.
Celá umělecká expozice je zasazena do prostoru nově zrekonstruovaného piaristického kostela Nalezení sv. Kříže na litomyšlském Zámeckém návrší, v jehož blízkosti fakulta sídlí.
Pro vkládání komentářů je nutné se přihlásit/zaregistrovat.
Komentáře nevyjadřují stanovisko redakce ani vydavatele. Redakce diskusi nemoderuje, ale vyhrazuje si právo nevhodné komentáře smazat, případně zrušit registraci.